Parkeren aan station Essene-Lombeek: Schepen van Mobiliteit Uyttersprot overlegt met buurgemeenten.

Op 24 februari 2018

Pendelaars uit Affligem die het station van Essene-Lombeek willen gebruiken zullen niet meer op de parking aan het station mogen parkeren, maar wel 450 meter verderop. Het gemeentebestuur wil hiervoor een oplossing.

Het invoeren van een blauwe zone door het gemeentebestuur van Ternat aan het station van Essene-Lombeek heeft grote gevolgen voor de inwoners van Affligem die de trein nemen aan dit station.

Vanaf 1 maart zullen zij niet meer op de parking aan het station mogen staan waar plaats is voor een honderdtal wagens. “Onder meer sinds het invoeren van het betalend parkeren aan het station van Liedekerke kwamen alle pendelaars afgezakt naar stations in Ternat waar er gratis geparkeerd kon worden. Dat zorgde voor een enorme parkeerdruk in de omgeving”, legt de Ternatse burgemeester Luc Wachtelaer (LVB) uit. “Aan het station van Essene-Lombeek kan vanaf nu enkel met een parkeerschijf of kaart worden geparkeerd. Buurtbewoners kunnen gratis bewonerskaart aanvragen, Ternattenaren bekomen een bewonerskaart aan 50 euro per jaar. We voeren dit in om Ternattenaren meer plaats te gunnen. 60 procent van de parkinggebruikers komt van buiten Ternat.”

Slecht nieuws dus voor de Affligemnaren die verplicht worden om op de gratis parking aan het voetbalveld van Sparta Den Bos in de Rietstraat 450 meter verderop te gaan staan. Die parking biedt plaats aan zestig wagens.

Schepen van Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA) wil dan ook dringend overleg. “Ik wil snel een overleg organiseren met de gemeentebesturen van Ternat, Liedekerke en Denderleeuw en ik wil ook Infrabel uitnodigen om een voordeeltarief op deze parkings voor onze inwoners te bepleiten.”

In Ternat staan ze alvast open voor overleg. “Als we merken dat er toch voldoende plaats is op de parking kunnen we bekijken of we de blauwe zone kleiner kunnen maken of een niet-bewonerskaart voor buurgemeentes invoeren. We hopen dat meer mensen met de fiets naar het station zullen komen en zullen snel investeren in meer fietsenstallingen aan beide stations in Ternat”, besluit burgemeester Wachtelaer. (mvl)