NMBS breidt stationsparking Essene-Lombeek uit

Op 8 maart 2018

Mag je nu wel of niet parkeren op de parking van het station van Essene-Lombeek? Een vraag die heel wat pendelaars zich de afgelopen week stelden. Om deze vraag te beantwoorden ging er op dinsdag 6 maart een overleg door op het gemeentehuis van Ternat tussen de gemeentebesturen van Ternat, Affligem en de NMBS. Omdat er heel wat treinreizigers van Affligem gebruik maken van het station Essene-Lombeek schoof bevoegd Affligems schepen van Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA) mee aan bij dit overleg.

“Tijdens het overleg maakte de NMBS duidelijk dat de parking in Lombeek hun  eigendom is en daar hoeven de treinreizigers niet te betalen. Momenteel telt de parking van het station Essene-Lombeek 96 parkeerplaatsen. Uit cijfers blijkt dat er tijdens de weekdagen een 300 tal treinreizigers op- en afstappen in dit station. Tijdens de weekends ligt het aantal reizigers rond de 45. De NMBS gaat op korte termijn de parking uitbreiden met een 40-tal plaatsen”.
Verder zullen er bijkomende alternatieven bekeken worden om de parkeerproblemen aan de stations aan te pakken en dit in een breder overleg naast Ternat en Affligem met andere lokale besturen van Asse, Lennik, Liedekerke, Dilbeek en Denderleeuw samen met de Provincie Vlaams-Brabant, de NMBS en het Agentschap van Wegen en Verkeer.

Het gemeentebestuur van Affligem bracht tijdens het overleg eveneens de aansluiting van het fietspad van de Stationsstraat (Affligem) op de Sluisvijverstraat (Ternat) ter sprake.
“In 2009 werd er in de Stationsstraat in Affligem een verhoogd fietspad van 1,50 meter breed aangelegd, de straat langs de Bellemolen naar het treinstation Essene-Lombeek. De gemeente Affligem is vragende partij dat de gemeente Ternat in de nabije toekomst de fietspaden  zou doortrekken tot in de Sluisvijverstraat. De gemeente Ternat zal nakijken wat hun budgettaire mogelijkheden zijn om dit project te realiseren ».