Heel wat bestuurders geflitst in zone 30 in Affligem

Op 24 januari 2022, over deze onderwerpen: Veilig verkeer, Veiligheid in het verkeer.
aan de school ’ t Lessenaartje aan de Ternatsestraat in Essene waar de hoogst gemeten snelheid werd

Tijdens de laatste gemeenteraad gaf het gemeentebestuur op een vraag van gemeenteraadslid Guy Uyttersprot (N-VA) de resultaten vrij van de snelheidscontroles die de lokale politie van de zone TARL heeft uitgevoerd in het jaar 2021 in de zone 30 van de schoolomgevingen in Affligem. Daaruit blijkt dat er nog veel te vaak te snel werd gereden in de zone 30. Bij de in totaal  7 uitgevoerde snelheidscontroles liepen maar liefst 457 automobilisten in de Zone 30 – schoolomgeving tegen de lamp. Deze snelheidscontroles werden uitgevoerd met de bemande camera, steeds in beide rijrichtingen. De controles vonden voornamelijk plaats bij het begin en/of einde van de lesuren. De “hoogst gemeten” snelheid bedroeg 65 Km/u en werd opgemeten aan de school ‘t Lessenaartje in de Ternatsestraat in Essene.

• In de Ternatsestraat in Essene, ter hoogte van ’t Lessenaartje werden 5 snelheidscontroles uitgevoerd. Totaal 417 Processen-verbaal – Max snelheid 65 Km/u.
  • In de Langestraat in Hekelgem ter hoogte van de school werd 1 snelheidscontrole uitgevoerd. Totaal 28 Processen-verbaal – Max snelheid 54 Km/u.
  • In de Potaardestraat in Teralfene werd 1 snelheidscontrole uitgevoerd. Totaal 12 Processen-verbaal – Max snelheid 44 Km/u.

Er is één opvallende vaststelling, er werd geen enkele snelheidscontrole gehouden ter hoogte van de Sint-Vincentiusschool aan de Bellestraat in Hekelgem. Deze school ligt nochtans aan een zeer drukke verbindingsweg van en naar het op- en afrittencomplex van de E40.

N-VA Affligem pleit voor meer gerichte snelheidscontroles aan de scholen. Maar vraagt aan de lokale politie om deze snelheidsmetingen vooraf aan te kondigen in de media, naar analogie met de aangekondigde nationale flitsmarathon. Enkel op deze manier kunnen we de veiligheid in de dorpskernen en in de schoolomgevingen verhogen.