Geen bijkomende opvangplaatsen voor asielzoekers in Affligem

Op 17 mei 2021, over deze onderwerpen: Asiel en migratie
Guy bij het LOI in de Driesstraat

De federale regering zoekt nieuwe plaatsen voor opvang van asielzoekers. Staatssecretaris Mahdi contacteerde elk lokaal bestuur met het verzoek om nieuwe locaties te openen voor het lokaal opvanginitiatief (LOI). Dit zijn woningen en appartementen die door het OCMW ingericht worden voor tijdelijke opvang van asielzoekers. Tijdens de jongste gemeenteraad vroeg Gemeenteraadslid Guy Uyttersprot (N-VA) naar het standpunt van het Schepencollege.

Of het gemeentebestuur al dan niet ingaat op de vraag van de Staatssecretaris liet de bevoegde Schepen voor het OCMW, Denise De Paepe (LB) in het midden. “Dit is materie voor het Vast Bureau. Voor een definitief standpunt is het nog te vroeg. Er wordt een Impulsfonds van 50 miljoen €  opgericht ter ondersteuning van lokale besturen. De voorwaarden om er aanspraak op te kunnen  maken zijn nog niet bekend. Bij een eventuele uitbreiding moet zowel met locatie als met werkdruk van de maatschappelijke werkers rekening gehouden worden”.

Momenteel beschikt het OCMW van Affligem over één LOI, dat gevestigd is in het Oud-gemeentehuis van Teralfene, met een opvangcapaciteit van 6 plaatsen voor alleenstaande mannen.

In 2020 gaf het OCMW van Affligem 96.566 euro uit aan de werking van het LOI. Deze uitgaven bestaan ondermeer uit :  personeelskosten LOI, huur gebouw, elektriciteit en water, telefoonkosten. Verder medische kosten, lijnbuskaarten, telefoongeld en leefgeld voor de LOI-bewoners,….  In 2020 bedroeg het leefgeld voor asielzoekers net geen 20.000 euro. Het OCMW van Affligem ontving in 2020 een subsidie van de Federale overheid ten bedrage van 85.730 euro.

“N-VA ziet bijkomende opvangplaatsen voor asielzoekers in Affligem niet zitten. Ten gronde kan je de vraag stellen of het opvangen van asielzoekers in woningen en appartementen een goed idee is. België is één van de enige landen ter wereld waar dit op deze schaal gebeurt: andere Westerse landen zijn de afgelopen jaren overgeschakeld naar asielopvang in collectieve centra als standaardpraktijk. Dat asielzoekers bij aankomst onder voorwaarden tijdelijk kunnen beschikken over een private woning, is ook internationaal bekend en zorgt voor een aanzuigeffect. Wie geen erkenning krijgt en moet terugkeren, zal dat ook zelden doen vanuit een comfortabele LOI-woning. Daarom is het zinnig de LOI af te bouwen en in te zetten op collectieve opvang. N-VA heeft hiervoor in de Kamer een resolutie ingediend”, zegt Gemeenteraadslid Guy Uyttersprot.