Extra afslagstrook antwoord op files aan E40-afrit?

Op 14 december 2017

Een extra afslagstrook richting Liedekerke: mogelijk moet die ingreep files op de E40-afrit in Affligem tijdens de avondspits tegengaan. Inwoners en het gemeentebestuur zien een oplossing dan weer eerder in de vorm van rotondes aan het einde van die afrit. Maar dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. In de file kwam het deze week immers al twee keer tot een kettingbotsing.

Meerdere jaren al vragen - of eerder smeken - gemeentebestuur en weggebruikers om maatregelen op de afrit. Tijdens de avondspits staat er, komende uit de richting van Brussel, zo goed als dagelijks een lange file op de afrit. Automobilisten zien zich zelfs genoodzaakt om ook van de pechstrook gebruik te maken, wat natuurlijk erg gevaarlijk is. Andere bestuurders die dat te laat in de gaten hebben en ergens een gaatje in de rij zoeken, staan soms zelfs stil op de snelweg tot ze ook effectief kunnen invoegen.

En dat het slecht kan aflopen, bleek deze week zowel dinsdag- als woensdagavond, toen telkens een bestuurder inreed op de file. Woensdag vielen er zo nog twee gewonden. Guy Uyttersprot (N-VA), schepen van Mobiliteit in Affligem, stuurde gisterochtend meteen een mail naar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat bevoegd is voor gewestwegen. Uyttersprot wilde weten wat de toekomstvisie voor de afrit was. "Er moeten maatregelen komen", zegt hij onomwonden. "De kans is groot dat we anders geconfronteerd zullen worden met veel zwaardere en misschien zelfs dodelijke ongevallen. Als gemeentebestuur kaarten we de problematiek regelmatig aan."

Aangepaste verkeerslichten

Enkele jaren geleden liet het Agentschap Wegen en Verkeer de afrit al verlengen. Ook de verkeerslichten aan het einde van de afrit werden al meermaals aangepast, zodat het verkeer daar vlotter zou kunnen doorstromen. Volgens AWV-woordvoerder Anton De Coster gebeurde dat nog een laatste keer in juni. "Maar we zitten bijna op de limiet", legt hij uit. "Als we de 'groentijd' voor het verkeer komende uit de richting van Brussel nog meer gaan verlengen, zullen we files creëren op de afrit voor het verkeer dat uit de richting van Gent komt. Dat is uiteraard ook niet de bedoeling. Er zit dus niets anders op dan structureel in te grijpen."

Die redenering volgt Uyttersprot. "Enkele jaren geleden lag het plan op tafel om de verkeerslichten door rotondes te vervangen", zegt hij. "Het verkeer richting Liedekerke moet dan eerst richting Essene rijden, en aan de scherpe bocht een rotonde gebruiken om weer richting Liedekerke te rijden. Ter hoogte van die scherpe bocht zouden onteigeningen niet nodig zijn, want de grond is eigendom van de Regie der Gebouwen. Een tweede rotonde zou er dan moeten komen aan het kruispunt 'Mie Katoen'. Die denkpiste was er, maar het bleek te kostelijk te zijn."

Nog geen termijn

De Coster bevestigt dat het rotondeplan niet meer op tafel ligt. "Het volledige afrittencomplex herinrichten, is niet voorzien", zegt hij. "Wat we wel gaan nakijken, is of er een extra rijstrook op de afrit kan komen. Je krijgt dan twee rijstroken richting Liedekerke, en eentje richting Essene. Dit lijkt ons ook effectief haalbaar, maar een termijn kunnen we er nog niet op plakken." Het AWV hoopt in februari van volgend jaar enkele concrete voorstellen met de gemeente te bespreken.

TOM VIERENDEELS