Dendersluis verdwijnt ten laatste in 2022

Op 5 augustus 2017

De sluis ter hoogte van de Jean-Baptist Callebautstraat, op de grens met Denderleeuw, zal ten laatste in 2022 afgebroken worden. Die is intussen al 150 jaar oud en blijkt niet langer noodzakelijk te zijn om het waterniveau van de Dender te regelen. In de plaats komt er een nieuwe éénvaksbrug met fiets- en voetpad.

De Dender heeft meerdere sluizen die verouderd zijn. Maar die ter hoogte van Erembodegem en Denderleeuw blijken voldoende te zijn om het waterniveau van de rivier te regelen, en daarom is de sluis van Teralfene niet langer nodig. "Vandaag bevindt de sluis van Teralfene zich op 2,7 kilometer van die in Denderleeuw", legt schepen van Openbare Werken Guy Uyttersprot (N-VA) uit. "Het verschil in waterpeil tussen beide bedraagt slechts 56 centimeter. Met andere woorden: een kort stukje rivier dat een gering verschil in waterpeil kent. Daarom wordt de sluis in Teralfene volledig afgebroken. Dat betekent natuurlijk wel dat we plots een diepteverschil van 56 centimeter moeten overbruggen, maar dat wordt opgevangen door de bodem van de rivier uit te graven. Er zijn voorts ook aanpassingen nodig aan de oevers, zodat zware overstromingen - zoals enkele jaren geleden - definitief tot het verleden behoren."

Fietspaden verbinden

Waterwegen en Zeekanaal maakte intussen al een simulatie voor de plaatsing van een nieuwe brug, die de sluis in Teralfene moet vervangen. Het zou een éénvaksbrug met fiets- en voetpad worden. "Met een rijstrook van 3,10 meter breed en fietspaden van 1,75 meter breed, kiezen we er bewust voor om slechts één rijvak voor wagens te behouden", klinkt het. "De gemeentebesturen van Affligem en Denderleeuw vragen ook dat het studiebureau de nodige aandacht besteed aan de verbindingen met de huidige fietspaden. Langs de kant van Affligem is dat een verhoogd fietspad, en langs de zijde van Denderleeuw zijn dat fietssuggestiestroken. Ook moet de kruising met het jaagpad geaccentueerd worden."

Gemiste kans

De omwonenden zien intussen een stukje geschiedenis aan hun deur verdwijnen. De sluis van Teralfene bepaalde dan ook 150 jaar lang het uitzicht over de Dender. Maar niemand lijkt er echt wakker van te liggen. "Het is niet echt een verlies", zegt buurtbewoner Tijl Baeyens. "De sluis spreekt niet echt aan, en uiteindelijk denk ik niet dat er veel zal veranderen. Die nieuwe brug zal een gelijkaardige aanblik bieden. Wat ons wel interesseert, is de breedte van die brug. Volgens mij is het een gemiste kans om er geen tweevaksbrug van te maken. Het zal geen pretje worden voor wie er met de auto over moet." (HLN)