Wie zonder zonde is...

Op 25 mei 2011

Voor wie de politieke publicaties in onze gemeente wel eens leest en een zandbaktwistje op zijn tijd wel weet te waarderen, was het een voorjaar om duimen en vingers bij af te likken.

VLD richtte zijn pijlen nog eens frontaal op onze nieuwbakken burgemeester, die het op zijn beurt niet kon laten zijn scherpste pen ter hand te nemen en de blauwe kapoenen van antwoord te dienen.  De pot verwijt de ketel zelfbedieningspolitiek toe te passen of toegepast te hebben.  CD&V verwijt VLD nooit een beleid gevoerd te hebben terwijl VLD het aan CD&V toedicht dat het zuur opgebouwde gemeentespaarpotje er op exact 1 legislatuur doorgejaagd is.  Ieder zijn waarheid.  Of “politique politicienne” in de taal van de Moutarde de Dijon...

Toegegeven, om de politieke situatie en dito verhoudingen en mandatenverdeling te begrijpen, is een doctoraat in de politieke wetenschappen niets te weinig gevraagd.  Omdat de huidige toestand niet begrepen kan worden als je niet een kleine beetje van de recente geschiedenis kent, leggen we het u graag nog eens in mensentaal uit.

Die ochtend in het stembureau, op 8 oktober 2006, boden zich drie lijsten aan. Sléchts 3 lijsten, want dat vraagt in ons politiek gefragmenteerde land toch om wat gepuzzel, gekartelleer en geassociëer met strekkingen, partijen en kleuren.

Om te beginnen de lijst Vlaams Belang in kartel met Leefbaar Affligem.  Deze laatste formatie treedt aan o.l.v. Tim t’Kint die al eerder in de gemeenteraad en –college zat voor respectievelijk VU en Jong Affligem.  Zij zullen na de verkiezingen 4 zetels halen, maar –oh verrassing- worden niet "salonfähig" bevonden door de andere lijsten en worden kundig naar de oppositiebanken verwezen.  Misgegokte strategie door Leefbaar Affligem dus en plotseling zijn ze toch niet zo heel erg meer overtuigd van de samenwerking met Vlaams Belang; de politieke lijntjes tussen Leefbaar Affligem en Vlaams Belang worden doorgeknipt. Dàt was nog simpel.

Dan belanden we bij CD&V, N-VA PLUS.  Toegegeven, de kaarten lagen voor N-VA in 2006 niet zoals vandaag; er werd een nationaal kartel bedisseld en zo gebeurde het dat in Affligem N-VA enkele troostprijsplaatsen te beurt vielen.  Met slechts 1 N-VA verkozene op een totaal van 8 werden we netjes aan de kant geschoven bij de daaropvolgende coalitiegesprekken alsook de mandatenverdeling. De “PLUS” staat trouwens voor enkele SPa en Groen!-kandidaten die ook op de lijst meegenomen worden.

Tot slot komt VLD, aangevoerd door uittredend burgemeester Guns, op in kartel met Visie, een lokale beweging met als boegbeelden Stijn Stassijns en Rik Verhavert, voortgevloeid uit de brokstukken van het SPIRIT-experiment. 9 verkozenen op deze lijst, inclusief Stassijns en Verhavert.

Dan komt de “tour de force”: CD&V en VLD zijn tot elkaar veroordeeld aangezien ze niet met Vlaams Belang kunnen praten.  Nu is Guns “old school” als het op politiek aankomt -lees: CD&V heeft de vorige legislatuur nogal onder de sloef gelegen-  en daarom stellen ze hun veto tegen een nieuwe ambtstermijn voor Guns als burgemeester.   Ere wie ere toekomt en tot spijt van wie het benijdt, haalde Guns het meeste voorkeurstemmen over alle lijsten heen en objectief gesproken kwam hem het burgemeesterschap dus wellicht toe.  CD&V hield het been echter stijf en vond medestand bij 5 verkozenen op de VLD-Visie lijst, die in ruil voor enkele postjes, een wielerpiste en nog wat andere toegevingen gewillig overstappen en hun lijsttrekker het spreekwoordelijke mes in de rug ploffen.

Er volgt nog wat gehakketak, maar uiteindelijk wordt de coalitie gevormd en bekeren de overgelopenen zich tot deze of gene strekking (voor de goede orde: Stijn Stassijns en Rik Verhavert blijven Visie, Wiske Bosteels en Willy Teirlinck sluiten aan bij LDD en Yvan t’Kint noemt zich Onafhankelijk Liberaal).

Hoewel de huidige coalitie verdienstelijk een aantal dossiers uit het slop heeft gehaald (rusthuis, bibliotheek,...) is enige nuance nooit misplaatst; vooreerst de zogenaamd grote verdienste waardoor Affligem verlost zou zijn van het juk onder Leo Guns. Dienstbetoon heet inmiddels "de Donderdagen", van toegekende postjes aan eigen politieke kleur of afstamming kunnen we ook wel wat voorbeelden geven, adviesraden zijn inmiddels donkeroranje gekleurd en bevriende verenigingen en clubs kunnen rekenen op een gulle hand.  We nemen aan dat dit behoort tot het politieke métier.

De stellingenoorlog gaat inmiddels verder: Guns spant nu en dan nog eens een procesje aan, hij jent de meerderheid meesterlijk door het opeisen van gemeentelijke eretitels, die op haar beurt verklaart dat er in de vorige legislatuur toch wel een schandalig beleid werd gevoerd door de meerderheid... waar ze zelf deel van uitmaakte...

Verrast het u dat de lijstvorming voor 2012 een uitdaging wordt?