Rendac dient nieuw dossier biovergister in!

Op 11 september 2012

Het bedrijf Rendac/Eco-Vion heeft een nieuwe milieuaanvraag ingediend. Eén voor het bijplaatsen van een biovergister gevoed door slib en keukenresten, en één om de waterzuivering van Rendac aan te passen, zodat deze het zwaar vervuilde restwater van de biovergister kan zuiveren. Het openbaar onderzoek start donderdag 13/09 en zal lopen tot vrijdag 12/10.

N-VA Affligem zal de dossiers opnieuw bestuderen en dit met bijzondere aandacht voor de problematiek van de geurhinder, veiligheid, watertoets, -berging en -zuivering.

“De resultaten en aanbevelingen van het door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, dep. Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) bestelde geuronderzoek worden eveneens geëvalueerd.
Indien we bijkomende hinder of onveilige situaties verwachten, zullen wij niet nalaten een onderbouwd bezwaarschrift in te dienen.

In 2011 diende N-VA Affligem een bezwaarschrift met 255 handtekeningen in om de plannen voor de biovergister op verschillende vlakken bij te sturen. N-VA gaf toen reeds aan dat hun voorkeur uitging naar hernieuwbare energiebronnen. Deze vormen van hernieuwbare energie, zoals wind-, zon- of geothermische-energie, geven weinig of geen bijkomende hinder voor de omwonenden. Vooral op het gebied van veiligheid, geur en lozing, van het sterk verontreinigd restwater, zijn er onaanvaardbare risico’s.

De Stedenbouwkundige vergunning, een bevoegdheid van de gemeente Denderleeuw, is nog niet ontvankelijk verklaard. Het openbaar onderzoek naar deze vergunning zal dus later lopen. We volgen dit dossier ook op en zullen overleg plegen met de gemeente Denderleeuw”.