N-VA Affligem vraagt open debat over verkeersveiligheid

Op 14 april 2011

N-VA Affligem stelt voor om het mobiliteitsplan voor de gemeente spoedig te laten herzien en te actualiseren.

Het huidige plan dateert uit 2003 en schetst doelstellingen op vlak van verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De verkeerssituatie evolueert echter voortdurend en de gemeente dient dit plan dan ook in vraag te stellen, te evalueren en zo nodig bij te sturen, mede in functie van de toekomstige ontwikkelingen van de gemeente.

N-VA gemeenteraadslid Guy Uyttersprot heeft alvast enkele concrete voorstellen om een open debat op gang brengen over de aanleg van wegversmallingen, poorteffecten en onwettige verkeersdrempels in Affligem.

De aanleiding voor dit debat is de recente uitspraak van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel. Deze heeft in beroep beslist dat de gemeente Affligem moet opdraaien voor de schade die een automobilist opliep toen hij tegen een verkeerspoort reed in de Bellestraat in Hekelgem. De feiten deden zich voor in 2004 en het voertuig liep ernstige schade op. Affligem moet nu zo'n 5.000 euro aan de bestuurder terugbetalen.

Ook diverse andere recente ongevallen aan het poorteffect aan de Sint-Vincentiusschool tonen aan dat er dringend aanpassingen nodig zijn.

 Facelift voor dorpskern Hekelgem

De N-VA stelt een grondige renovatie voor van het Kerkplein van Hekelgem. Dat moet visueel een stuk aantrekkelijker gemaakt worden, met nieuw straatmeubilair en groen, en veiliger met een uitbreiding van de zone 30 en een verhoogd verkeersplateau bij de school dat begint vanaf de Fosselstraat (ter hoogte van café Onder den Toren tot aan het poorteffect).

Het 'poorteffect' aan de Sint-Vincentiusschool zou beter verwijderd worden.  De verwarring voor de automobilisten is troef omdat er geen duidelijke voorrangsregeling is aangegeven.

"Ook verkeersdeskundigen beschouwen dit soort van snelheidsremmers als zeer gevaarlijk. De bestuurders worden uitgedaagd om nog snel de voorrang te nemen en komen zo op het weggedeelte van de tegenligger terecht. We gaan toch niet wachten tot er een dode  valt te betreuren aan de versmalling om maatregelen te nemen.”

Lessen spreiden voor minder drukte aan schoolpoort

De combinatie van een stijgend aantal leerlingen in de scholen en een stijging van het aantal auto's creëert bij de aanvang en het einde van de schooluren steeds vaker een problematische verkeerssituatie. De N-VA stelt voor om in overleg met de schooldirecties een actieplan te maken en bijvoorbeeld  het begin en einde van de lesuren te spreiden. N-VA-gemeenteraadslid Guy Uyttersprot wil met het initiatief een veiligere schoolomgeving creëren. “We willen in de eerste plaats een debat voeren met de directies van de scholen en kijken of het voor hen praktisch en organisatorisch haalbaar is om hun lessenroosters aan te passen. Uiteraard kunnen we hen nergens toe verplichten.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is