MR verdeelt Franstalige pamfletten in Affligem

Op 26 september 2012

N-VA is niet te spreken over een verkiezingsfolder die door de MR gisteren in de Affligemse brievenbussen werd gestopt. De folder is behalve een kleine inleiding in het Nederlands, volledig in het Frans opgesteld.

"Dat MR zo'n folder verspreidt in Affligem is een regelrechte provocatie", zegt Guy Uyttersprot, gemeenteraadslid voor N-VA. "Affligem grenst aan Oost-Vlaanderen, ver van de taalgrens. Het is een inbreuk op het Vlaams Manifest inzake Taalwetgeving. Dat de MR hier kiezers komt ronselen is een bewijs dat de partij geen enkel respect toont voor het Vlaams karakter." Op de voorpagina van de folder prijkt ook het portret van Charles Michel. Voor Uyttersprot is de actie van MR een zoveelste bewijs dat de Franstaligen meer dan ooit gemotiveerd zijn om het Vlaams karakter van onze streek aan te vallen en worden ze hiervoor aangespoord door de toegevingen van de Federale regeringspartijen bij de recente splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Hij dient klacht in bij het Taalmeldpunt en doet een oproep aan de bevolking om de folders binnen te brengen in het gemeentehuis, zodat ze door de gemeente kunnen worden teruggezonden naar afzender. Aan het onthaal van het gemeentehuis zal het raadslid een speciale doos plaatsen om de folders te verzamelen.