Klacht tegen toetreding ILvA afgewezen door gouverneur

Op 21 november 2013

De gemeenteraad besloot in september om vanaf 1 januari 2014 toe te treden tot milieuverbond Intercommunale Land van Aalst voor de ophaling en verwerking van afval - momenteel doet Affligem de afvalophaling deels nog in eigen beheer en deels via Haviland. Raadslid Tim Herzeel (Open VLD) ging niet akkoord met de beslissing tot toetreding en de opzegging van alle lopende contracten, en vroeg aan de provinciegouverneur de beslissing te vernietigen. De gouverneur wees die klacht af.

'Toch kon de gemeente al de aangehaalde bezwaren die Herzeel aankaartte probleemloos weerleggen', zegt schepen van milieu Bert De Roeck (N-VA). 'We wensen nogmaals duidelijk te maken dat de beslissing om toe te treden tot de intercommunale tot stand kwam na grondig voorbereidend studiewerk. De diensten van de gouverneur komen nu tot hetzelfde besluit. Het bestuur is steeds verder blijven werken aan de overdracht: de uitvoering van ons afvalbeleid mocht niet in het gedrang komen. Waar raadslid Herzeel in het verleden steeds klacht neerlegde bij gunningen ten voordele van Haviland, is het minstens merkwaardig om te constateren dat nu de gemeente voor ILvA kiest, het ook niet goed is.'