Guldensporenviering Affligem 2014

Op 6 juli 2014

Dit jaar was het de beurt aan schepen voor Vlaams beleid, Belinda Everaert (N-VA), om de 11 juli toespraak te verzorgen in Affligem. Spijtig genoeg werd dit feest alweer veel te vroeg georganiseerd (29 juni)... Voor wie er niet bij was hieronder de speech.

Beste Vlaamse vrienden,
Geachte collega’s van het college en gemeenteraad,
Geachte genodigden,

Het is voor mij een grote eer om jullie hier vandaag voor de eerste keer te mogen toespreken ter gelegenheid van de Vlaamse feestdag. Toegegeven, nog veel liever had ik dit pas over enkele dagen gedaan. We vieren 1 mei tenslotte ook niet op 1 april… al zou ik dat persoonlijk een meer geslaagde grap vinden.

Affligem heeft ondertussen de twijfelachtige eer om als eerste Vlaamse gemeente de 11 juli-viering te organiseren op de laatste zondag van juni. Kinderopvang, speelpleinwerking, sportkampen, en dergelijke… palmen onze gemeentelijke zalen vanaf volgende week opnieuw volledig in. Akkoord, en terecht, maar dit mag ons er niet van weerhouden om onze Vlaamse feestdag te vieren op de juiste dag. Mijn leeuw zal alvast klauwen en wapperen op 11 juli, hopelijk die van jullie ook!

Alvorens even enkele politieke wegen te bewandelen, wens ik namens het gemeentebestuur
iedereen te bedanken die zicht inzette om van deze dag een succes te maken –en nu hopen dat ik niemand vergeet…–  :

• de cultuurraad en het dagelijks bestuur van de cultuurraad;
  • de administratie voor de voorbereiding, de werklieden en zaalwachter voor het klaar
    zetten van de zaal;
  • alle verenigingen die een handje toesteken vandaag;
  • VTB Cultuur, de Affligemse Gidsen, de fanfare St Cecilia van Teralfene en de
    vendeliers van Knipoog voor de mooie wandeling en de feestelijke muzikale
    optocht;
  • kunstenaar, Sebastiaan Coppens, voor de realisatie van het Affligemse Guldenspoor;
  • onze chef-kok Hedwig Van Den Bergh voor de alweer geslaagde barbecue;
  • en niet te vergeten, onze stilaan gerenommeerde presentatrice op Affligemse
    evenementen, Lut Matthieu.

Een 11 juli viering is geen dag van saaie politieke speeches maar wel een dag om te feesten en te
genieten. Sta me toe dat ik toch even uitweid.

11 juli is de dag om terug te blikken op de vele generaties die van Vlaanderen hebben
gemaakt wat het vandaag is. Maar meer nog, is het de dag om vooruit te kijken,
om verder te werken aan “ons Vlaanderen” ook in Affligem.

Het voorbije jaar hebben we in onze gemeente een zware financiële en budgettaire oefening
achter de rug. Maar het loont! De cijfers beginnen er stilaan iets beter uit te zien. Het stemt me dan ook gelukkig dat we naast de noodzakelijke werken en diensten, de taallessen Nederlands voor onze nieuwe inwoners niet dienen stop te zetten, dat we een nieuwe infogids en een integratiemap kunnen opmaken teneinde iedereen een kans te geven. Om het even in WK-taal te verwoorden: wij geven hen de ploeg en de trainer, de bal ligt nu in hun kamp, aan hen om het doelpunt te scoren!

Op 25 mei laatstleden kozen we massaal voor Vlaanderen, ook hier in Affligem. Dat stemt
ons uiteraard gelukkig maar we zijn er spijtig genoeg nog niet...  Krijgen we nu opnieuw een linkse belastingregering die ons verder de dieperik induwt of zullen we onze kinderen een betere
toekomst kunnen geven? Laat ons hopen dat alle Vlaamse partijen dit niet vergeten en ons geven waar we voor onze eerlijk verdiende maar oh zo zuur betaalde belastinggeld gewoon recht op hebben.

Weinig regio’s in de wereld hebben zoveel troeven als Vlaanderen én we hebben potentieel om nog veel verder te groeien. Om de zaken nog meer in eigen handen te nemen. Om nog meer onze eigen koers te varen. Vandaag en morgen. Voor onze welvaart en ons welzijn. Voor Vlaanderen. Voor Affligem.

Ik wens u allen een fantastische 11 juli-viering!

Belinda Everaert,
Schepen voor Vlaams Beleid