Gemeentelijke tussenkomst voor schoolabonnementen?

Op 11 oktober 2011

Affligem is een van de weinige gemeenten die geen overeenkomst hebben met De Lijn, volgens het zogenaamde derdebetalersysteem.Een derdebetalersysteem is een manier waarop gemeenten gratis openbaar vervoer of vervoersbewijzen met korting kunnen geven aan hun inwoners.

De N-VA richt zich in de eerste instantie tot de schoolgaande jeugd van Affligem en stelt een tussenkomst voor van vijftig procent bij de aankoop van een Buzzy Pazz, voor jongeren van 6 tot 25 jaar. Het gemeentebestuur kan bij De Lijn rechtstreeks tussenkomen in de kostprijs van een abonnement voor haar inwoners.

Op eenvoudig vertoon van hun identiteitskaart kunnen de inwoners van Affligem een abonnement verkrijgen tegen een verminderd tarief.  De houder van het abonnement betaalt zijn deel rechtstreeks aan De Lijn.  De gekozen tussenkomst wordt maandelijks aan de gemeente gefactureerd en dit zonder bijkomende administratiekosten. Voor Affligem betekent dit dat een overeenkomst van derdebetaler geen extra werkbelasting met zich meebrengt voor de gemeentediensten. Bij een procentuele tussenkomst op abonnementen heeft een lokale overheid de keuze tussen een minimale tussenkomst van 10% en een maximale van 100%.

Gemeenteraadslid Guy Uyttersprot (N-VA) vindt dat Affligem de bus mist in het promoten van het openbaar vervoer. «Al heel wat gemeenten bieden hun inwoners de mogelijkheid om de bus te nemen tegen verminderd tarief. In onze omgeving zijn Asse, Aalst, Liedekerke, Halle,… ingestapt in de mogelijkheden van het derdebetalersysteem van de Lijn, tot grote tevredenheid van hun inwoners. Er bestaan verschillende mogelijkheden om de kosten van het openbaar vervoer voor onze inwoners te drukken. Affligem is een van de weinige gemeenten in de streek, die niet bijdraagt in het busvervoer van de inwoners ».

Indien er bijvoorbeeld geopteerd wordt voor een tussenkomst van 50% op Buzzy Pazz-abonnementen zou de geraamde kostprijs op jaarbasis 56.234,85 euro inclusief BTW bedragen. De Lijn houden hierbij rekening met de ontvangsten uit het huidig aantal abonnees en met een groeipercentage van 30%. 

Het uiteindelijke factuurbedrag zal uiteraard afhankelijk zijn van het effectieve aantal verkochte abonnementen.  Ondanks het inbegrepen groeipercentage kan bij een overweldigend succes onze raming mogelijks overschreden worden. De gemeente betaalt uiteraard minder indien het aantal verkochte abonnementen lager ligt dan oorspronkelijk geraamd.

De N-VA gaat het schepencollege voorstellen om ook in Affligem het zogenaamde derdebetalersysteem in te voeren. Dat betekent dat de gemeente gedeeltelijk tussenkomt in de kostprijs van een ticket voor het openbaar vervoer

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is