Gemeente schaft huisvuilbelasting af

Op 12 november 2015

De maatregel is een gevolg van de goede afvalcijfers die de bevolking kan voorleggen. "Sinds 1 januari 2014 zijn we voor de afvalverwerking overgeschakeld naar intercommunale Ilva", meldt Milieuschepen Bert De Roeck (N-VA). "Daardoor is onze afvalproductie fors gedaald. Vandaag produceert de Affligemse inwoner gemiddeld 269 kilogram afval per jaar. Het gemiddelde in de Ilva-zone bedraagt 279 kilogram. We willen onze inwoners belonen voor die knappe terugval."

Het Diftar-principe blijft gehanteerd. "Dat komt er op neer dat de duurste afvalstromen ook meer kosten aan de inwoners", vertelt De Roeck. "Zo blijft het indienen van restafval vrij duur. Fracties die weinig of niets kosten om te verwerken, zoals papier, worden gratis opgehaald. De afschaffing van de huisvuilbelasting vormt geen probleem voor de financiële toestand van de gemeente waardoor er ook geen extra opcentiemen of personenbelasting zal toegepast worden. We schaffen dan wel 250.000 euro aan inkomsten af, maar onze gemeente blijft financieel gezond."