Gemeente pakt overtreders van huisvuilreglement aan

Op 26 juli 2013

Overtreders zullen eerst een verwittiging krijgen, later riskeren ze een administratieve boete van maximum 250 euro.

'Nogal wat inwoners zijn niet op de hoogte van de regels met betrekking tot het aanbieden van hun afval', vertelt schepen van Milieu Bert De Roeck (N-VA). 'We merken dat sommige inwoners hun zakken enkele dagen te vroeg buiten plaatsen. Dit geeft een slordige indruk en werkt demotiverend voor de mensen van de ophaaldienst. We doen heel wat inspanningen om onze gemeente net te houden en willen onze inwoners aan de regels herinneren. De zakken restafval, GFT, PMD en het papier en karton mogen pas de dag voor de ophaling, na 18 uur, buiten worden gezet en ze moeten voor de eigen woning worden geplaatst.'

De ophaling van huisvuil telt nog enkele andere regels. 'De zakken mogen maximum 25 kilogram wegen en mogen geen stoffen bevatten die voor de ruimers schadelijk kunnen zijn. Zakken met restafval die niet van een sticker zijn voorzien, worden niet meegenomen en krijgen een waarschuwingssticker. Deze zakken moeten de avond van de ophaling terug binnen genomen worden, indien deze zakken toch blijven staan, worden ze als sluikstort beschouwd', besluit schepen Bert De Roeck.