Geluidsschermen zijn zinloos in Essene

Op 7 juli 2011

Het wijkcomité Langhaagstraat-Molenstraat, ter hoogte van de fietsersbrug, haalde vorige 581 handtekeningen op voor geluidsschermen langs de E40. Ook in de Lombeekstraat bestaat al langer de vraag naar geluidsschermen. Metingen toonden aan dat de E40 op beide plaatsen tot 76 en 78 decibel geluid produceert.

Het schepencollege van Affligem nam dinsdag kennis het dubbele negatieve advies van het agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant (AWV) voor de geluidsschermen in Essene. Volgens het akoestische onderzoek van de dienst Wegenbouwkunde is voor de Lombeekstraat een geluidsscherm nodig van vijf meter hoog en 730meter lang om slechts vijf woningen af te schermen. De kostprijs bedraagt 876.000 euro of liefst 175.200 euro per woning. Bovendien blijven de geluidsniveaus hoger dan 60 decibel. Een gronddam, die veel goedkoper is, zou eventueel wel tot de mogelijkheden behoren.

Voor de wijk Langhaagstraat-Molenstraat zegt de studie dat geluidsschermen gewoon zinloos zijn. Een muur van zeven meter hoog en zevenhonderd meter lang kost 1,3 miljoen euro en zou in het beste geval voor één woning een profijt van tien decibel opleveren. De woningen liggen te ver van de autoweg en vaak een stuk hoger dan de E40.

'AWV biedt aan om de studies toe lichten aan de buurtcomités. We gaan hen in september uitnodigen', zegt schepen Paul Geeraerts (CD&V). 'De definitieve beslissing ligt bij de minister, maar met dit advies is dekansklein dat Vlaanderen de schermen zal willen betalen. Als gemeente kunnen we onmogelijk ruim twee miljoen op tafel leggen voor geluidsschermen.'

Ann De Gendt van het buurtcomité Langhaagstraat-Molenstraat is erg teleurgesteld: 'Dit is een donderslag bij heldere hemel. De voorwaarden waren vervuld, de bevolking van Essene steunde ons en de gemeente had toegezegd om haar deel bij te dragen. We dachten dat dit dossier gewoon op de rol stond voor uitvoering. Dat we geduld moesten hebben, desnoods enkele jaren, verstaan we. Maar deze ommekeer verstaan we niet. Er moet toch een oplossing bestaan? De laatste dagen, telkens bij mooi weer, is het lawaai weer niet te harden.'

N-VA-gemeenteraadslid Guy Uyttersprot stelt voor toch het mobiliteitsconvenant met het Vlaams Gewest te ondertekenen en middelen voor geluidsschermen te voorzien. 'Het Gewest is verantwoordelijk voor de geluidshinder langs de E40 in Essene. Op veel plaatsen blijkt dat het gemeten geluid wel storend is, maar net niet genoeg om in aanmerking te komen voor subsidies. En dan moet de gemeente mee betalen.'