Fietsersbond wil eenrichting in Fosselstraat

Op 29 oktober 2015

De leden van de Fietsersbond maakten een compleet dossiertje over aan het gemeentebestuur waarin ze hun argumenten meer kracht bij zetten. Zo stelt de vereniging vast dat de op- en afritten van de E40 veel verkeer aanzuigen in het centrum van Hekelgem. "En de komende jaren zal die situatie alleen maar verergeren", zegt secretaris Herman De Cort. "Zowel in Aalst als in Affligem zijn nieuwe woonwijken ingepland waardoor het aantal automobilisten zal toenemen. Bovendien krijgen we ook te maken met meer auto's van de eigen inwoners."

Fietsen is in Affligem een hele opgave geworden, zo meent de Fietsersbond. "Zeker voor de leerlingen van de Sint-Vincentiusschool is het gevaarlijk om met de fiets te rijden. Door het samenvallen van de schooluren met de spitsuren, ontstaan gevaarlijke verkeerssituaties."

De oplossing van de Fietsersbond is eenvoudig: eenrichtingsverkeer in zowel de Kerkstraat als de Fosselstraat. "In de Kerkstraat zouden we het verkeer laten rijden in de richting van de Brusselbaan, terwijl we in de Fosselstraat de automobilisten richting kerk zouden sturen", vervolgt Herman De Cort. "De Oude Baan wordt eenrichting vanaf de Fosselstraat richting Kerkstraat. Dankzij deze maatregel ontstaat er in de betrokken straten de nodige ruimte om een breed fietspad aan te leggen. En er blijft ruimte over voor parkeerplaatsen."Schepen van Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA) belooft het voorstel van de Fietsersbond te bespreken op de commissie Openbare Werken die eind november plaatsheeft.