De “echte” vader van Affligem, Arthur De Schryver is niet meer

Op 5 november 2013

Op zaterdag 2 november overleed oud Volksunie-schepen Arthur De Schrijver. Arthur werd 93 jaar en verbleef in het rust- en verzorgingstehuis Sint-Rafaël in Liedekerke.

Arthur De Schryver gaat de geschiedenis in als de man die zijn gemeente de fusienaam Affligem schonk. In 1976, na de fusie van Hekelgem met Essene en Teralfene, werd hij schepen in Groot-Hekelgem. Omdat die naam frustraties veroorzaakte, bedacht Arthur het plan om de fusiegemeente om te dopen tot Affligem. Hij kreeg al snel de goedkeuring van de toenmalige abt van de Abdij Affligem Jan Goetgebeur om de bekende abdijnaam ook als gemeentenaam te gebruiken. Arthur heeft ook steeds geijverd voor het groene en Vlaamse karakter van onze gemeente.

Arthur was een minzaam man en een overtuigd Vlaams-nationalist van het eerste uur uit een periode dat het niet evident was om te zeggen dat  je opkwam voor de “Vlaamse zaak”. In het begin van de jaren 60 was hij de medestichter van de Volksunie Hekelgem, een partij die hij heel zijn loopbaan trouw bleef.

Met het overlijden van Arthur verliezen we een goede vriend die zijn hele leven lang streed voor meer Vlaamse autonomie, een strijd  die jammer genoeg nog niet gestreden is. Afscheid nemen doet pijn. Afscheid nemen van iemand die je goed hebt gekend des te meer. Met de N-VA hopen we de droom van Arthur ooit te kunnen verwezenlijken, namelijk een onafhankelijk Vlaanderen!

Vanuit de  Affligemse N-VA willen we dan ook onze christelijke deelneming betuigen aan zijn familie.