De “echte” vader van Affligem, Arthur De Schrijver, weldra ereburger ?

Op 17 juni 2011

Oud Volksunie Schepen Arthur De Schrijver wordt voorgesteld als ereburger. Arthur De Schrijver heeft steeds geijverd voor het groene en Vlaamse karakter van de gemeente.

Het gemeentebestuur van Affligem huldigde op 27 januari 2006 Jef Valkeniers als de vader van de naam Affligem. Een vreemde kronkel waarmee de gemeente haar eigen geschiedschrijving geweld aandoet.

Het schepencollege van Affligem zette tijdens een plechtigheid VLD- politicus Jef Valkeniers in de bloemetjes. Het was immers dankzij een wetsvoorstel van het oud-kamerlid uit Schepdaal dat de naam van de fusiegemeente Groot-Hekelgem begin 1979 officieel werd gewijzigd in Affligem, luidde de uitleg. Wie de geschiedenis van dit dossier even napluist komt er snel achter dat anderen destijds een veel grotere verdienste hadden in de gevoelige materie over de naamgeving.

Omdat de naam Affligem historisch toebehoort aan de abdij trok toenmalig schepen Arthur De Schrijver naar abt Jan Goetghebeur met de vraag of de abdij bezwaar zou maken tegen Affligem als officiële naam voor de fusiegemeente. De toenmalige abt vond het echter meteen een uitstekend idee en voelde zich zelfs vereerd met het voorstel.

De N-VA zal samen met Visie-Schepen Stijn Stassijns het voorstel steunen om de “echte” vader van Affligem, Arthur De Schrijver, de titel van ereburger te verlenen.