Bewoners Kerkstraat eisen veiliger verkeer

Op 20 november 2013

Er is al heel wat inkt gevloeid over het onveiligheidsprobleem van de Kerkstraat in de woonkern van Hekelgem, maar een oplossing blijft uit. Hoewel er een kerk en een basisschool gelegen is, durven bestuurders er dagelijks aan een hoge snelheid voorbij razen. 'In al die jaren werd er alleen een verkeersdrempel aan de school aangelegd, meer niet', vertellen de bewoners. 'Ons geduld is op. Maandelijks gebeurt hier een ongeval. Soms met enkel blikschade, zowel aan wagens als aan woningen, maar helaas is er ook een dodelijk slachtoffer gevallen. Begin oktober viel er nog een zwaargewond slachtoffer.' Ook bewoner André De Wilde, al veertig jaar kinesist in Affligem, werd in 2006 het slachtoffer van de onveilige verkeerssituatie. Sindsdien pleit hij, samen met andere bewoners van de Kerkstraat, des te meer voor snelheidsremmende maatregelen, zoals versmallingen of drempels, of meer controle op snelheidsduivels. De Bvba Wauters zag al tot vijf keer toe hoe zijn etalage aan diggelen ging nadat een bestuurder de bocht mistte. Ook bewoonster Anita mocht al twee keer haar gevel laten herstellen nadat wagens haar woning ramden. 'Wat er precies moet ondernomen worden, is aan verkeerskundigen. Maar voor ons is de maat vol: er moet dringend iets gebeuren.'

Bovendien zijn er amper voet- of fietspaden aanwezig op straat. 'Kinderen kunnen met de fiets niet veilig naar de dichtbijgelegen scholen. Er zijn geen fietspaden aanwezig, waardoor er geen veilige doorgang is tussen de Brusselbaan en de Bellestraat.'

Volgens de bewoners is de grootste oorzaak het agressieve sluipverkeer dat via de Kerkstraat en de Brusselbaan naar de E40 rijdt. In het gemeentelijk mobiliteitsplan wordt de Kerkstraat immers geselecteerd als verbindingsweg naar de E40 voor zwaar vervoer, dit samen met Fossel- en Bellestraat. Hoewel volgens schepen van Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA) in het verleden talrijke snelheidscontroles uitgevoerd werden en een analyse werd gemaakt van de recente ongevallen, is dit volgens de bewoners geen juiste constatatie.

'Binnen de periode van januari 2012 tot eind oktober dit jaar werden elf ongevallen geregistreerd', vertelt schepen Uyttersprot. 'Bij de meeste van deze ongevallen betreft het stoffelijke schade. Maar hoe dan ook, het spreekt voor zich dat de verkeersveiligheid in de Kerkstraat een blijvend aandachtspunt is.'