Affligem schudt overtuigend titel ‘Afvalkampioen van Vlaanderen’ af.

Op 30 augustus 2014

Onder impuls van schepen voor milieu, Bert De Roeck (N-VA), besliste Affligem om vanaf 1 januari 2014 zijn afvalbeleid over te dragen aan de intercommunale ILvA.

De weinig benijdenswaardige titel van ‘Afvalkampioen van Vlaanderen’ die de gemeente in 2012 te beurt viel en de daarbij horende € 758.000 die uit de algemene middelen dienden bijgepast te worden, waren voldoende redenen om naar milieuvriendelijkere en financieel interessantere alternatieven uit te kijken. Na een uitgebreide studie, waarbij alle mogelijke scenario’s aan bod kwamen, bleek ILvA de beste keuze.

“6 maand na de overstap kunnen we een eerste evaluatie maken en daaruit blijkt dat we voor restafval bijna 50% minder produceren. Waar we in het verleden bijna 200 kg/inw. op jaarbasis produceerden is dit nu gedaald tot amper 102 kg/inw. (cijfers eerste 6 maand geëxtrapoleerd naar 1 jaar)” zegt de Bert De Roeck. “Dit uitzonderlijk positief resultaat zal niet enkel te wijten
zijn aan het gewijzigd gedrag van onze inwoners, het zal voor een deel ook te wijten zijn aan het stilvallen van het ‘Afvaltoerisme’ richting Affligem”.

Van de slechtste leerling van Vlaanderen evolueert Affligem onmiddellijk naar één van de betere ILvA leerlingen en produceren we 13% minder restafvalfractie dan het ILvA gemiddelde. Ondanks de scepsis bij de oppositie en een klein deel van onze inwoners, bewijzen deze cijfers dat het bestuur het bij het rechte eind had.

Aangezien op het recyclagepark tijdens de eerste 3 maanden nog met de oude stickers kon worden betaald en het park momenteel tot 1 september gesloten is om weegbruggen te plaatsen, is het nog te vroeg om een evaluatie van de aangeleverde materialen op het recyclagepark te maken. Voor GFT en PMD geldt er nog een overgangsmaatregel tot eind 2014 wat een evaluatie voor deze fracties momenteel ook weinig zinvol maakt.

De kleine probleempjes die met elke verandering gepaard gaan, liggen inmiddels achter ons en het bestuur dankt zijn inwoners voor het begrip en geduld tijdens de overgang.