"Afvalkampioen" neemt maatregelen

Op 3 september 2013

De Affligemse bevolking produceert jaarlijks 199 kilogram restafval per inwoner. Als we naast restafval ook pmd, gft, grof vuil, glas en het containerpark samentellen, dan komt die inwoner zelfs aan 646,9 kilogram afval per jaar. Daarmee is Affligem de trieste koploper in Vlaanderen. "We willen niet langer de slechtste leerling van de klas zijn", zegt burgemeester Walter De Donder. "We produceren 199 kilogram restafval per inwoner, terwijl Vlaanderen streeft naar een maximum van 150 kilogram. Dat betekent dat onze gemeente het op dat vlak bijzonder slecht doet. De kostprijs van onze gigantische afvalberg bedroeg vorig jaar 1,27 miljoen euro." De gemeente verkiest een samenwerking met de Oost-Vlaamse intercommunale Ilva, die ook in Liedekerke en Galmaarden instaat voor het ophalen en verwerken van afval. Vandaag kost het afvalbeleid 60 euro per inwoner. Dankzij het akkoord met Ilva zal die uitgave gereduceerd worden tot 10,9 euro. De hele operatie moet een totale besparing van 456.000 euro per jaar opleveren. Naast het ophalen van afval, zal ook het containerpark worden overgedragen aan Ilva. "Ons containerpark wordt geplaagd door afvaltoerisme", zegt milieuschepen Bert De Roeck (N-VA). "Dat betekent dat wij opdraaien voor de kosten van afval uit de omliggende gemeenten. Ons controlesysteem leidt tot misbruik. Ilva wordt in de toekomst de eigenaar van het containerpark. Op lange termijn zal de gemeente een nieuw containerpark bouwen." De gemeente telt momenteel elf personeelsleden die zich over het afvalbeleid ontfermen. Zeven van hen worden overgenomen door Ilva. Voor de overige vier mensen, die vast benoemd zijn, wordt een nieuwe functie gezocht. Ontslagen vallen er niet.

Ilva en het gemeentebestuur moeten wel nog afspreken hoeveel straks betaald wordt voor de overdracht van het containerpark. Zowel schepen De Roeck als Ilva-directeur Henk Geeroms kunnen daar nog geen cijfer op plakken. "De waarde van een containerpark ligt tussen 600.000 en 1 miljoen euro", zegt Geeroms. "We gaan nu onderzoeken hoeveel materiaal we overnemen en dan kan de boekhoudwaarde van het park vastgesteld worden." Vanaf 3 november start het gemeentebestuur een informatiecampagne voor de inwoners. De prijs voor een restafvalzak van 60 liter zal in de toekomst 1,5 euro bedragen. Vandaag kunnen inwoners van Affligem een zak naar keuze volproppen en er een gratis huisvuilsticker op kleven. Het glas wordt in de toekomst aan huis opgehaald en het groente-, fruit- en tuinafval zal in bakken worden opgehaald. Voor de inwoners wordt het afvalbeleid duurder. "Maar dat is alleen het geval voor mensen die veel afval produceren", weet Henk Geeroms. "Wie slim sorteert, zal in de toekomst net minder betalen."