Verlengde uitvoegstrook maakt afrit van E40 stuk veiliger

Op 9 september 2015

Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA) schreef een brief aan AWV over de werking van de verkeerslichten en de fileproblemen op de aansluiting van de E40 met de N208 (Affligem-Denderleeuw). Tijdens de avondspits staat op die afrit, komende vanuit de richting van Brussel, vaak een lange file, die geregeld reikt tot ver op de pechstrook. 'Het grote snelheidsverschil tussen de voertuigen op de snelweg en de stilstaande voertuigen op de afrit en pechstrook leidt tot zeer gevaarlijke situaties', zegt schepen Uyttersprot.

De uitvoegstrook werd enkele jaren geleden al eens verlengd en eind 2013 werd ook de regeling van de verkeerslichten grondig bijgestuurd om de lange wachtrijen op de afrit te vermijden.

'In eerste instantie bracht deze aanpassing zeker een merkbare verbetering', zegt AWV. 'We hebben nu de uitvoegstrook nogmaals een beetje verlengd. Hiermee wordt de oorzaak van het probleem echter niet weggenomen en blijven de wachtrijen behouden.'

AWV onderzoekt of de verkeerslichtenregeling nog meer kan worden bijgestuurd om zo de oorzaak van het probleem wel aan te pakken. Ook aanpassingen aan de infrastructuur worden overwogen. 'Beiden zullen wel de nodige tijd vergen', zegt het Agentschap Wegen en Verkeer.