Protest tegen minder huisvuilophaling

Op 17 juli 2015

Onthaalmama Agneta Gernaey (31) uit Hekelgem neemt dagelijks de zorg voor vijf kindjes op zich. "Dat betekent dat ik per dag twintig luiers in de vuilniszak deponeer", vertelt ze. "Als de vuilniswagen maar één keer om de twee weken langskomt, staan hier vier of vijf propvolle huisvuilzakken te stinken. En de wormpjes en maden zijn bij warm weer niet meer weg te houden. We hebben al een plastieken vuilnisemmer gekocht om de stank tegen te gaan, maar echt netjes en hygiënisch is dit allemaal niet. Vroeger was het beter. Toen werden de huisvuilzakken ook in de zomermaanden elke week opgehaald."

Hygiëne

De gemeente Affligem stond tot 2013 zelf in voor de huisvuilophaling maar besliste toen om het afvalbeleid integraal over te dragen aan de intercommunale Ilva. "Vroeger betaalden we 50 euro per gezin voor ons afval", weet Chantal Keymolen (57), de moeder van Agneta. "Die 50 euro betalen we vandaag nog altijd maar de prijzen van de huisvuilzakken bij Ilva moeten we nog eens extra bijbetalen. Onthaalmoeders krijgen dan wel twee rollen huisvuilzakken gratis maar voor ons is het niet alleen een kwestie van geld, maar vooral van hygiëne. Vier volle vuilniszakken met luiers, daar komen vliegen en ongedierte meteen op af. En als we de smurrie op onze tegels willen verwijderen, moeten we bleekwater gebruiken en dat is dan weer niet goed voor het milieu."

De vervuiler betaalt

De Roeck zweert bij het principe 'de vervuiler betaalt'. "Het verwerken van een zak restafval kost 1,8 euro. Ilva rekent 1,5 euro aan. Dat betekent dat wij als gemeente nog altijd 150.000 euro bijpassen. Het voordeel van het nieuwe systeem is dat diegene die weinig afval produceert, ook minder betaalt."

Een wekelijkse ophaling is bij Ilva niet aan de orde. "Ilva bedient vijftien gemeenten en alleen in Affligem maken de mensen er een probleem van", zegt de schepen. "Mogelijk zijn wij een beetje verwend omdat het vroeger leek alsof alles gratis was. Maar gratis bestaat niet want uiteindelijk betaalt de belastingbetaler de rekening."

Voor wie in een appartement woont, is er volgens de schepen wel een oplossing. "Ilva biedt de mogelijkheid om aan flatgebouwen een afvalcontainer te plaatsen waar de mensen hun huisvuilzakken kunnen in deponeren. Die containers worden wél wekelijks opgehaald."