Hondentoilet gaat ondergronds

Op 28 juli 2015

Om de klachten over hondenpoep een halt toe te roepen, besliste het gemeentebestuur om een nieuw soort hondentoilet aan te kopen. Het gaat om een Nederlandse uitvinding waarbij de uitwerpselen eerst in een septische put en, via een overloop, in het ondergronds rioleringsnetwerk terechtkomen.

1.900 euro per stuk

"Het systeem komt overgewaaid uit de Nederlandse stad Leeuwaarden", zegt schepen van Leefmilieu Bert De Roeck (N-VA). "Daar heeft men al 150 van deze hondentoiletten met succes geplaatst. De mensen kunnen voortaan bio-afbreekbare zakjes kopen om de hondenpoep op te kuisen. Ze deponeren het zakje in de inox koker en in de septische put. De overloop wordt aangesloten op de riolering. We zorgen ervoor dat het hemelwater in de put komt. Een filter zorgt ervoor dat groter afval niet naar de riool kan. Dat afval wordt dan geruimd als de kolken worden gekuist."

De nieuwe hondentoiletten kosten 1.900 per stuk. "Ze zijn merkelijk duurder dan het buizensysteem dat je in veel kustgemeenten ziet", zegt De Roeck. "Maar ons systeem is veel goedkoper in onderhoud. Als de mensen de afbreekbare zakjes gebruiken, hebben we zelfs geen onderhoudskosten. Bovendien stinken onze toiletten niet. En we hoeven ook niet permanent gemeentearbeiders op te offeren om de hondenpoep op te halen. Want dat blijft uiteindelijk een klus waar niemand om staat te springen."

De nieuwste hondentoiletten komen op de hoek van de Rozenlaan en de Tulpenlaan, aan de Denderweg en in de woonwijken De Mattein, Pelink en Bocht. "Het was op die plaatsen dat er de meeste klachten waren over hondenpoep", luidt het. "Dit is slechts een eerste maatregel. Als dit project succes heeft, zullen we volgend jaar nog een reeks toiletten op andere locaties laten bouwen."

Boete tot 250 euro

Het gemeentebestuur lanceert nu een campagne om de hondentoiletten bekend te maken bij de inwoners. "De afbreekbare hondenpoepzakjes zijn verkrijgbaar bij een tiental handelaars en dierenartsen", zegt De Roeck. "We gaan tegelijk ook strenger optreden tegen overtreders. Wie in de toekomst zijn hondenpoep niet opkuist, riskeert een boete tot 250 euro."

Hondenliefhebbers vinden de nieuwe maatregel alvast een goede zaak. Politieagent Sam Wandels (26) woont in Teralfene en maakt er dagelijks een wandeling met zijn patrouillehond Viper. "Ik heb altijd afbreekbare zakjes mee, maar vaak vind je geen goede plek om die te deponeren", zegt de man. "Dankzij dit hondentoilet hoeven we die zakjes niet meer in onze eigen vuilnisbak te droppen. Ik denk dat nog wel meer baasjes van honden dit een goed initiatief vinden."