Geen extra afslaglicht aan kruispunt Mie Katoen

Op 18 december 2013

Er komt geen extra afslaglicht aan het kruispunt Mie Katoen aan de Stationsstraat en de Bellestraat in Affligem. Dat blijkt uit een antwoord van AWV op een vraag van schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Guy Uyttersprot (N-VA). Heel wat inwoners van Affligem en Liedekerke pleitten voor een extra afslaglicht, gezien de lange wachttijden die bestuurders van de expresweg N208 dagelijks moeten ondergaan. 'In het verleden heb ik al vaker de vraag gesteld om aan het kruispunt Mie Katoen een bijkomend afslaglicht te plaatsen voor het verkeer dat vanuit Liedekerke komt en richting Hekelgem/Teralfene moet. Ook nu weer gaat AWV niet in op ons verzoek.'

AWV zou op basis van de ongevalgegevens van de lokale politie geen aanleiding zien om op korte termijn maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid van het kruispunt uit te werken. 'Wel is de lichtenregeling op het kruispunt van de afrit met de N208 aangepast en is er een bijkomende filedetectie op de afrit geplaatst, om het probleem in de avondspits op de afrit van de E40 in de richting Gent te verhelpen. Onze afdeling zal deze regeling zeker snel evalueren en opvolgen of het probleem voldoende verholpen is', vertelt Tim Lonneux, afdelingshoofd Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. 'Momenteel heeft de afdeling geen intentie om andere, infrastructurele ingrepen te onderzoeken. Als echter blijkt dat binnen de huidige kruispuntconfiguraties de aanpassingen aan de verkeerslichtenregelingen geen oplossing kunnen bieden, zullen andere maatregelen onderzocht worden. Hierbij zal de aanleg van rotondes ongetwijfeld ook een mogelijke en te onderzoeken oplossingsrichting zijn. Zoals al gezegd, is dit voorlopig nog niet aan de orde en streeft mijn afdeling ernaar om met het aanpassen van de verkeerslichtenregeling een oplossing aan het probleem te bieden.'