Programma 2024

Thuis in Affligem

Wat ons allen verbindt, is dat we in Affligem thuis zijn.

Sommige families leven hier al generaties lang. Zij hebben onze dorpen doorheen de jaren zien veranderen...

Anderen zijn hier terechtgekomen, jaren geleden of sinds kort… Vaak omdat we goed bereikbaar zijn maar tegelijk omdat het hier nog vrij rustig en landelijk wonen is.

Toch voelen we hier allemaal dagelijks de druk van de verstedelijking. Met alles wat daarmee gepaard gaat. Wij van N-VA Affligem willen ervoor zorgen dat onze drie dorpen veilig, groen, gezellig en leefbaar blijven.

Met jullie steun willen wij deel uitmaken van een volgend gemeentebestuur om dat te verwezenlijken. Hieronder vinden jullie ons programma, zeg maar onze leidraad als we Affligem mee mogen besturen met onze sterke en enthousiaste ploeg. Een programma dat we maximaal willen uitvoeren, maar waaraan we in de komende jaren nog punten kunnen toevoegen als de actualiteit dat vraagt.

Dank alvast voor jullie aandacht en hopelijk ook voor jullie stem. Jullie kunnen uiteraard bij onze mandatarissen en kandidaten terecht indien jullie nog vragen of opmerkingen zouden hebben.

Thuis in een leefbaar en groen DORP Affligem

Wij wensen zo snel mogelijk een bouwstop voor appartementen en in kritiek overstromingsgebied. Tegelijk wensen we in te zetten op creatieve oplossingen voor oude(re) woningen en bij bouwvergunningen voor projecten zouden we steeds moeten toetsen of het voorgestelde project wel op maat van de gemeente is.

Het landelijk en groen karakter staat voorop en ook duurzaamheid is belangrijk, al moeten we opletten voor een te dogmatische aanpak.

Dieren nemen een belangrijke plaats in in ons leven. De gemeente kan meer doen op het vlak van dierenwelzijn.

 

Bouwen: stop de ongebreidelde en ondoordachte (appartements)bouw

 

Het woonbeleid en beleid inzake ruimtelijke ordening willen wij absoluut afstemmen op het groen en landelijk houden van onze gemeente. Sommige bestaande gemeentelijke bouwvoorschriften zijn ronduit onverstandig. Deze dienen herbekeken te worden en aangepast aan de noden van deze tijd. Er is dan ook dringend nood aan een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening die duidelijke regels oplegt voor iedereen.

N-VA Affligem wil duidelijk en strikt afbakenen waar er nog appartementsgebouwen kunnen komen in de gemeente (zo beperkt mogelijk, bv. enkel aan de N9) en onder welke voorwaarden (voldoende parkeerplaatsen, groenvoorzieningen op het perceel,…). Daarom willen we snel werk maken van een gemeentelijke verordening meergezinswoningen. Tot die er is, reiken we tijdelijk géén vergunningen meer uit voor nieuwe appartementsgebouwen. We drukken dus de pauzeknop in. 

Ook voor het bouwen in het kritiek overstromingsgebied van de Bellebeek drukken we de pauzeknop in. Dat doen we tot er voldoende ingrepen zijn gebeurd om het overstromingsrisico in te dijken. Inwoners die daar van de Vlaamse overheid aanbod kregen om hun huis te verkopen, staan we bij met raad en daad.

Het woonbeleid en beleid inzake ruimtelijke ordening willen we ook afstemmen op de verschillende soorten gezinssamenstelling vandaag de dag. Alleenstaanden, samenwonende alleenstaanden, eenoudergezinnen, nieuw samengestelde en klassieke gezinnen: allen hebben zij nood aan eigen specifieke wooneenheden. We kijken daarvoor naar creatieve oplossingen: kangoeroewoningen, co-housing en tiny houses willen we eindelijk mogelijk maken in onze gemeente.

De gemeente kan er bij de hogere overheid (het Vlaams Gewest) op aandringen om het gunstige btw-tarief van 6% voor de vervanging door nieuwbouw van oude versleten woningen te verlengen.

Sociale woningen willen we verspreid in de gemeente voorzien, in wijken die daarvoor geschikt zijn. N-VA is absoluut niet gewonnen voor sociale “gettowijken”.

We blijven ons verzetten tegen infrastructuurprojecten die niet passen bij de  schaal van onze gemeente (mega-supermarkten en -windmolens bv.). Grote nieuwbouwprojecten willen we afremmen door slimme bouwvoorschriften (voldoende groenzone en parkeerplaats voorzien bijvoorbeeld).

 

Groen en dieren

 

Landelijk en groen karakter

 

N-VA is, als de eco-realistische partij die zij is, volop aan de slag gegaan met de bevoegdheid ‘milieu’ in de legislatuur 2012-2018. Helaas zijn een aantal initiatieven stilgevallen na 2018.

In 2012 was Affligem nog de restafvalkampioen van Vlaanderen, intussen zijn we door de overstap van onze huisvuilophaling naar ILvA de beste van de klas bij ILvA. Inwoners die goed sorteren worden ook nog eens financieel beloond doordat de gemeentelijke huisvuilbelasting intussen werd afgeschaft.

Op de strijd tegen zwerfvuil werd enorm ingezet: de lenteschoonmaak werd geprofessionaliseerd, zwerfvuilmeters en –peters worden goed omkaderd (registratie, verzekering, toebehoren, attenties), en er werd een elektrische bakfiets aangekocht voor de gemeentelijke zwerfvuilinzamelaar. Als eerste gemeente van het land plaatsten we zes hondentoiletten die rechtstreeks op de riolering zijn aangesloten. Met de tweejaarlijkse kippenactie zorgen we voor een daling van het GFT-afval en lekkere eitjes voor de eigenaar.

Intussen heeft het huidige bestuur beslist zo goed al overal vuilbakjes weg te nemen. Dat zorgt voor rondslingerend afval op ontmoetingsplaatsen. Het is niet goed te praten dat mensen dat daar achterlaten, maar voor N-VA is het voorzien en onderhouden van vuilbakjes een kerntaak van de gemeente. De vuilbakjes zijn idealiter voorzien van een beperkte opening, zodat enkel het typische zwerfvuil als blikjes, verpakkingen en dergelijke er in kunnen.

N-VA wil de verenigingen en scholen nóg actiever inzetten tegen zwerfvuil. Wandelclubs, jeugdbewegingen en klassen zijn vaak de baan op en kunnen onderweg het zwerfvuil mee oppikken. Om de strijd tegen sluikstorten ernstig te kunnen voeren willen we – in tegenstelling tot in de huidige bestuursperiode – meerdere mobiele camera’s kunnen inzetten.

Behoud van onze ecologische diversiteit is ook een strijdpunt van N-VA. Zo ondersteunden we diverse bijenacties: aanplantingen, bijenhotels, bedeling bloemzaden en eerder zorgden we voor de verhoging van het prijzengeld in de bebloemingsactie. Aanplant van tegeltuintjes en waardevolle kleine landschapselementen (poelen, wilgenrijen, fruitbomen) worden dankzij N-VA gesubsidieerd.

De verschillende GNOP-gebieden verdienen al onze aandacht: een actieve aankoop moet zorgen voor aaneensluitende gebieden die verder kunnen ontwikkeld worden. Ook op behoud van onze natuurwaarden willen we blijven inzetten.

We mogen ook tonen dat we een groene gemeente (willen) zijn. Bloemenkorven in de dorpscentra kunnen voor een opgewekter en fraaier straatbeeld zorgen op voor de inwoners én bezoekers. Het uitpijlen van de populairste routes van ons wandel- en fietsnetwerk en het plaatsen van meer rustbanken kan helpen om dat groen karakter te benadrukken. We zetten ook in op het (terug)plaatsen van aangepaste vuilbakken om zwerfvuil te voorkomen, op strategische plaatsen waar veel volk langskomt (zoals bushaltes, zitbanken, speelpleintjes en dergelijke.

 

Dierenwelzijn

 

“De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren”, zei Gandhi al.

In het verleden bekwam Affligem op N-VA-initiatief officieel het label van diervriendelijke gemeente. Er werd dan ook heel wat voor het dierenwelzijn verwezenlijkt: een eigen zwerfkattenprocedure die misbruik gevoelig heeft verlaagd, diervriendelijke bestrijding van ongedierte, huisdierensticker in geval van brand, sensibiliseringscampagne rond het vuurwerkverbod in de eindejaarsperiode, zes hondentoiletten op druk bezochte wandelplaatsen,…

In een volgende bestuursperiode willen wij van Dierenwelzijn een volwaardige bevoegdheid maken, met eigen budgetten en gemakkelijk toegankelijk voor iedereen. Zo kunnen we nog beter inzetten op het welzijn van onze dieren door bijvoorbeeld het implementeren van een voedingsplan voor zwerfkatten, meters en peters voor achtergelaten of verloren gelopen dieren,...

De politiezone heeft intussen twee leden specifiek opgeleid in de wetgeving rond dierenwelzijn. Wij willen dat deze inspecteurs sneller betrokken worden bij élke melding van mogelijk dierenleed, niet enkel de wijkagent. Ook een daadwerkelijke controle op het negeren van het vuurwerkverbod is absoluut nodig. Een gemeentelijk reglement met GAS-boetes voor dierenmishandeling en –verwaarlozing moet als stok achter de deur dienen.

Ook op het vlak van infrastructuur willen we verder investeren, zoals bijvoorbeeld het voorzien én onderhouden van hondenweides in elk van de drie deelgemeenten zodat baasjes hun honden vrijer kunnen uitlaten. Die weides rusten we dan uiteraard uit met bijkomende hondentoiletten én vuilbakjes.

 

Duurzaam en klimaatvriendelijk

 

N-VA wil, zonder dogmatisch te worden, inzetten op een klimaatvriendelijk beleid, bijvoorbeeld door ontharding én het planten van bomen en hagen: bij het verlenen van nieuwe vergunningen, met subsidies om eigenaren te stimuleren, maar ook en vooral door als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven bij vernieuwing van straten en herinrichting van het eigen patrimonium (onthaalplein gemeentehuis als voorbeeld van hoe het niet moet).

Ook willen we verder inzetten op de aanplant van nieuwe bossen en een ecologischer groenonderhoud: meer wilde bloemenperken en -weides inzaaien ter vervanging van kortgemaaide grasperken. Dat onderhoud nemen we trouwens ernstig: het openbaar domein ligt er al te vaak onverzorgd bij. Dat is een aandachtspunt voor N-VA. We willen ook plukfruit aanplanten op publieke plaatsen.

Daarnaast wil N-VA ook inzetten op meer duurzaamheid. Het inperken van consumptie is immers zowel goed voor de portemonnee als voor Moeder Aarde.

Met verdere doelgerichte investeringen kunnen we onze gezamenlijke consumptie doen afnemen. Zo legden we de voorbije bestuursperiode al het voorstel op tafel om voor onze openbare straatverlichting over te schakelen op slimme dimbare ledlampen. De jaarlijkse elektriciteitsfactuur voor de openbare verlichting in de gemeente bedraagt immers rond de € 200.000. Dat punt hebben we er helaas niet kunnen doorkrijgen. Maar het blijft hoog op onze agenda staan. Met de tweejaarlijkse kippenactie zorgen we voor een daling van het GFT-afval en lekkere eitjes voor de eigenaar.

Bij nieuwe investeringen voor de gemeentediensten (voertuigen, machines, gebouwen...) willen we bij voorkeur de duurzaamste oplossing kiezen. Producten (en diensten) worden zo veel als mogelijk lokaal gekocht.

We willen ook de fiets promoten door een enorme inhaalbeweging te maken op het vlak van investeringen in fietspaden. Verder zouden we graag en waar nodig extra fietsenstallingen plaatsen aan ontmoetingsplekken in de gemeente (jeugdhuis, kerken, parochiezalen). En natuurlijk willen we daarnaast ook blijven inzetten op sensibiliseringsacties met beloningen zoals Winkel-je-fit.

De gemeente kan ook een geef-en-neem-dag voor de inwoners inrichten. Zo kunnen spulletjes een tweede leven krijgen (of derde, of…) en kunnen ook mensen die krap bij kas zitten zich bepaalde spullen aanschaffen. Eventuele overschotten kunnen vervolgens worden geschonken aan goede doelen ten voordele van minder gegoede landgenoten.

Verder willen we eens nadenken of we de bib ook niet kunnen inzetten als uitleendienst voor ander materiaal, zoals games, gezelschapsspelletjes of specifieke huishoudtoestellen. Materiaal van de gemeente zelf maar ook van inwoners.

 

Thuis in een bereikbaar en dienstbaar Affligem

De communicatie staat in Affligem nog steeds in haar kinderschoenen. Mails en klachten moeten systematisch aangepakt worden, suggesties van inwoners moeten een kans krijgen. Er moet meer ruimte zijn voor overleg tussen inwoners en bestuur, al blijft de eindbeslissing bij de verkozen politici.

Het gemeentehuis moet terug open zonder afspraak, zodat ook wie niet handig is met online afspraken er terecht kan.

 

Communicatie (in beide richtingen)

 

De gemeente moet meer, beter en gerichter communiceren

N-VA Affligem wil nieuwsbrieven (via e-mail, app) waarmee de gemeente gericht kan communiceren, op basis van interesse (sport, cultuur, jeugd,…) maar ook geografisch (wegenwerken!).

Bovendien moeten vragen van burgers correct en tijdig beantwoord worden. De gemeente kan niet alles doen voor iedereen, maar inwoners hebben recht op een zinnige uitleg.

Burgers die digitaal minder mee zijn zouden steeds zonder afspraak in het gemeentehuis terecht moeten kunnen voor informatie. Op vraag bezorgen we hen de nieuwsbrieven via gewone post of via een buur of familielid.

 

Inspraak en participatie

 

N-VA wil de inwoners méér betrekken bij het beleid door bij belangrijke dossiers voldoende inspraakmomenten te organiseren. Op die buurtbabbels, die bijvoorbeeld in de nieuwe cultuurzaal maar ook en zeker in de drie deelgemeenten zouden kunnen doorgaan, moeten inwoners hun gedacht kunnen zeggen en het gemeentebestuur moet die input alleszins ter harte nemen en meenemen bij de motivering van beleidsbeslissingen. N-VA is dus voor alle duidelijkheid niet van het gedacht dat kiezers slechts eens om de zes jaar inspraak verdienen. Op die buurtbabbels kunnen inwoners de specifieke problemen en noden van hun eigen wijk aankaarten. En iedere gemeentelijke adviesraad zou ook best jaarlijks minstens één open vergadering moeten houden.

Dat alles wil niet zeggen dat het politici zijn die moeten beslissen. We gaan er wel van uit dat goed geïnformeerde politici betere beslissingen nemen.

Tijdens de gemeenteraad willen we óók aan de inwoners de mogelijkheid bieden om vragen aan de gemeenteraadsleden (al dan niet tijdens de gemeenteraad) te stellen. En de gemeenteraden mogen eindelijk eens online uitgezonden worden.

Het voordeel van dergelijke open volksvergaderingen is dat er vaak kwesties aangekaart worden of aan het licht komen vóór ze een probleem worden. Bijvoorbeeld een gevaarlijk verkeerspunt in de gemeente, dreigende overlast,... Het stelt de politiek in staat om proactief beslissingen te kunnen nemen. Beslissen blijft inderdaad aan ‘de politiek’, maar niet zonder voorafgaande inspraak.

Voor echt zéér belangrijke onderwerpen, zoals in geval van een verplichte gemeentefusie, mag er voor N-VA absoluut een raadgevend referendum gehouden worden.

Communicatie bij wegenwerken:

Er is duidelijk een nood aan een degelijke voorbereiding, opvolging en communicatie rond wegenwerken. N-VA wil daarvoor onder meer door een gemeentelijk reglement opstellen voor nuts- en infrastructuurwerken, waarin boetes voorzien zijn bij laattijdige communicatie door aannemers. Bij grotere werken kunnen nieuwsbrieven per werf, waar men kan op inschrijven als inwoner, een grote verbetering betekenen.

 

Gemeentelijke dienstverlening

 

Onze inwoners verdienen het om door het gemeentepersoneel klantvriendelijk en professioneel bediend te worden. Klantvriendelijkheid en professionaliteit moeten dan ook de belangrijkste criteria zijn bij het aanwervingsbeleid. Tijdens de volgende bestuursperiode mag er ook werk gemaakt worden van interne mobiliteit voor het personeel: een personeelslid dat graag eens een andere wending wil geven aan zijn of haar carrière moet dat zeker ook binnen de eigen gemeentediensten kunnen.

Na de Covid-periode hield het bestuur vast aan het werken op afspraak. Voor N-VA is het moment daar om opnieuw en ook zonder afspraak de inwoners te helpen/bedienen. In een open gemeentehuis is er geen plaats voor (soms) onzinnige regeltjes en nummertjes.

N-VA stelt ook voor om in de mate van het mogelijke via een soort kluisjessysteem documenten (rijbewijs, identiteitskaart,…) ter beschikking te stellen die ook na de openingsuren van het gemeentehuis bereikbaar zijn.

De communicatie vanuit de gemeentediensten willen we actiever krijgen door de aanwerving van (minstens) één extra voltijds communicatieambtenaar. Zo kunnen de inwoners geïnformeerd worden via gelijk welk kanaal: persoonlijk op het gemeentehuis, op volksvergaderingen, via het gemeentelijk informatieblad Gespot, via de gemeentelijke website, via sociale media, via telefoon, via e-mail, via gewone post. Inwoners moeten hun klachten, wensen, opmerkingen en suggesties vlot kunnen doorgeven en uiten en mogen daar vlot antwoord op kunnen verwachten.

Wij willen ook één afzonderlijk communicatiebudget in plaats van het huidig budget gespreid over alle afzonderlijke diensten.

Het gemeentelijk informatieblad Gespot zijn onder onze impuls de afgelopen jaren inhoudelijk hervormd en ook een nieuwe, modernere uitstraling gegeven. Opname van activiteiten van Affligemse verenigingen werd uitgebreid, affiches voor gezamenlijke organisaties zoals bijvoorbeeld Sinksenkermis werden ingevoegd,... Maar we willen nog een stap verder gaan en het infoblad nog neutraler maken, voorrang geven aan de activiteiten georganiseerd door en voor de inwoners, meer ruimte voor de lokale handelaars en geen forum voor politici, zoals het in het verleden wel eens was.

Steeds vaker worden vrijwilligers ingeschakeld om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren: in de bib, voor huiswerkbegeleiding, voor de mindermobielencentrale, voor integratie, voor zwerfvuilacties,... In een volgende bestuursperiode mag werk worden gemaakt van een degelijk vrijwilligersbeleid. Daarin kan worden vastgelegd voor welke taken we juist vrijwilligers willen inschakelen, en voor welke niet, onder welke voorwaarden daar een vergoeding voor kan worden uitgekeerd (bijvoorbeeld voor die taken waarin de gemeente aanwezigheid vereist) en onder welke vorm (Afflibonnen van de gemeente),... Een vrijwilligerskorps, dat kan worden ingezet bij bijvoorbeeld    

Uiteraard past hier ook een woordje over de gemeentelijke financiën. N-VA is en blijft een sobere beleidspartij die kritisch wil zijn t.a.v. de kerntaken van de overheid (ook de gemeente dus) en tegen het verhogen van de belastingen is.

 

Thuis in een (verkeers)veilig en proper Affligem

Iedereen wil zich met een gerust hart kunnen verplaatsen, de kinderen naar school brengen of zien fietsen. De verkeersdrukte in Affligem blijft echter jaar na jaar toenemen. Het wordt hoogtijd om onze verkeersinfrastructuur drastisch aan te passen. Dat kan door, in overleg met de inwoners, meer te durven beslissen (éénrichtingsstraten, lussen, parkeermogelijkheden, (stukjes) fietsstraten,…) en creatievere oplossingen te zoeken.

De inzet van gemeentewachten moet zorgen voor meer blauw op straat en zijn één van de wapens tegen sluikstorten en andere overlast.

 

Verkeersveiligheid en mobiliteit

 

Dat is voor N-VA Affligem nog steeds een prioriteit voor het gemeentebestuur. De verkeersdrukte neemt in onze gemeente alleen maar toe. Files op de E40 laten zich vaak voelen tot in onze dorpscentra.

N-VA is al jaren vragende partij voor de opmaak van een globaal plan voor Affligem. Een veilige en vlotte verkeersdoorstroming voor álle weggebruikers staat daarbij voorop. Zo’n plan is per definitie een evenwichtsoefening. Maar verkeersveiligheid en een vlotte doorstroming van het verkeer kunnen worden verzoend.

Lokale politici zijn meestal géén verkeersdeskundigen. Hun dadendrang leidt soms tot impulsieve beslissingen. Een grote zone 30 zonder bijkomende maatregelen is onzin en een gemakkelijksoplossing: een zone 30 wil vooral zwakke weggebruikers beschermen. Dat bereik je niet door bijna een hele deelgemeente zone 30 te maken zónder aanpassing van de weginfrastructuur. Bovendien is een grote zone 30 meestal de voorbode van trajectcontrole en dus kassa kassa.

Hoe willen we dit aanpakken?

  • De inwoners verdienen het om actief betrokken te worden bij het oplijsten van de pijnpunten en de noden, maar ook van mogelijke oplossingen. Geen enkel taboe mag uit de weg worden gegaan. Elk voorstel van oplossing moet mee in overweging kunnen worden genomen:
    • Lussen met éénrichtingsverkeer
    • Kleine zones 30, ook dynamische zones 30 met slimme borden
    • Beperking van doorgaand verkeer in bepaalde straten
    • Extra en goed aangeduide fietspaden en voetpaden, onder meer langs de trage wegen (voorbeeld van aan de Brusselbaan naar de kerk van Hekelgem via de voetwegen die er nu reeds liggen. De stukjes straat die nodig zijn om de verbinding te maken, kunnen eventueel fietsstraat worden.)
    • Verkeerslicht aan de scholen dat op rood springt als je te hard rijdt
    • Tijdelijk parkeerverbod rond scholen om de “zoen en vroem” aan te moedigen bij brengen en afhalen van kinderen aan de school
    • Slimme en juiste verkeersremmers (zachte verkeerskussens, slimme wegmarkeringen, asverschuivingen), die veilig zijn voor álle weggebruikers (voetgangers, fietsers, motorrijders, auto’s,…)
    • Extra zebrapaden
    • Voetpaden toegankelijk maken voor rolstoelen en kinderwagens
    • Inhaalbeweging in de aanleg van fietspaden (geen enkele meter gerealiseerd de laatste 6 jaar!)
    • ...
  • Tussendoor dienen objectieve metingen de verkeersstromen in onze gemeente in kaart te brengen.
  • Verkeersexperten zullen vervolgens met de inbreng van de inwoners en de meetresultaten aan de slag gaan. En dan met een globaal plan komen.
  • Over dat plan worden best ook voldoende inspraakvergaderingen voor de inwoners gehouden.

Nieuwe verkeersregimes werken pas als ook de straten worden heringericht. De vorige legislatuur (tot 2018) zorgde N-VA voor gezonde gemeentefinanciën. Tegelijk werd toen nog nooit zoveel geïnvesteerd in herstel en aanleg van voetpaden. Door de opgebouwde marge kunnen we de volgende bestuursperiode een ernstige inhaalbeweging maken inzake weginfrastructuur: herinrichting van straten (niet enkel herasfaltering), verderzetten of zelfs verhogen van de inspanning voor betere voetpaden, maar zeker ook fors bijkomend investeren in onze fietspaden. Als dat mogelijk is moet er werk worden gemaakt van een fietssnelweg tussen Essene-centrum en de Bellekoutersite. We willen ook inzetten op herstel en onderhoud van  trage wegen. Motorsporen veroorzaken daar geregeld voetkwetsuren bij wandelaars.

Er wordt best ook bekeken of de gemeente geen percelen in de dorpscentra kan aankopen om er dan ook extra publieke parkeergelegenheid te voorzien, vooral in die straten waar de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid in het gedrang komen door parkeerproblemen. Het mag niet stoppen bij de (soms ondoordachte) aankoop natuurlijk. De parkeerdruk en –hinder kunnen ook aangepakt worden door bij nieuwbouwprojecten strengere voorwaarden op te leggen (bijvoorbeeld minstens twee parkeerplaatsen in open lucht per wooneenheid).

Het nieuw gemeentebestuur moet ook blijven aandringen bij de hogere overheid (het Vlaams Gewest) om het op- en afrittencomplex van de E40 veiliger en vlotter te maken. Een opstelling zonder verkeerslichten maar met een rond punt langs iedere kant van de autostrade zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. Het éne rond punt bewijst dat het kan. De andere kant moet volgen.

Het verhogen van de verkeersveiligheid vraagt ook om méér politiecontroles, bijvoorbeeld op doorrijdend vrachtverkeer in de dorpscentra, op foutparkeren (stoepparkeren, foutgeparkeerde vrachtwagens), op snelheid, op het negeren van rood licht (zeker aan de scholen)… De inzet van gemeentewachten kan helpen om de ‘zachtere’ taken van de politie mee waar te nemen én dat hebben we bovendien zelf in de hand.

Strooien bij vriesweer blijft de gemeente ook in de toekomst best in eigen beheer doen. Dat zorgt er immers voor dat er sneller gestrooid wordt en dat de gevaarlijkste en drukste punten eerst aan bod komen bij een strooibeurt.

 

Veiligheid van de inwoners

 

N-VA wil meer blauw op straat. Politie-inspecteurs moeten, dus bijgestaan door gemeentewachten, de baan op én zichtbaar zijn. Zeker aan scholen bij aanvang en einde van de lesdagen. Daarnaast is er nood aan meer controles en patrouilles, ook tijdens de nacht. Een hogere waakzaamheid en inzet van politiediensten leidt tot méér vaststellingen, méér betrapping op heterdaad, méér opsporingen, méér veroordelingen.

Omdat we tegelijk realistisch zijn met betrekking tot de capaciteit van de politie, willen we dus ook gebruik maken van gemeentewachten, die aanvullende taken kunnen waarnemen.

Meer en betere samenwerking tussen burgers en politie is ook een speerpunt. Wijkagenten willen we makkelijker bereikbaar maken. Zo pleiten we voor regelmatige wijkvergaderingen, minstens éénmaal per jaar. Burgers verdienen een duidelijk overzicht waar ze met verschillende soorten meldingen terecht kunnen (telefoonnummers, mailadressen, contactpersonen). Burgers worden best aangespoord om ook kleinste details te melden. De BIN’s (buurtinformatienetwerken) leveren al goed werk; misschien kunnen zij ook nog meer en actief op Facebook hun berichten en meldingen verspreiden.

In 2018 verschenen eindelijk op onze wegen de eerste slimme camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning of ANPR-camera’s). N-VA Affligem is steeds voor slimme camera’s blijven ijveren. Een gevaar voor burgers die niets te verbergen hebben zijn die niet: onze federale camerawetgeving is terecht streng wanneer het gaat om de bescherming van de privacy van burgers. Op de belangrijkste toegangswegen naar onze gemeente zijn slimme camera’s geplaatst. N-VA wil in de volgende bestuursperiode werk maken van slimme camera’s op ál onze invalswegen en ook werken met camera’s voor de aanpak van kleine criminaliteit.

 

Proper dorp

 

Affligem moet beter zorg dragen voor haar openbaar domein. Bermen liggen er vuil bij, openbaar damein wordt op sommige plaatsen slecht onderhouden. Het werkt mee de problematiek van sluikstorten in de hand.

De aanpak van sluikstorten is voor N-VA prioriteit. Veel meer sensibiliseren, inzet van (meer) camera’s én opsporen van daders: op die drie assen moet harder gewerkt worden.

Zoals we eerder al stelden horen aangepaste vuilbakjes voor ons in de openbare ruimte.

Thuis in een gezellig en verbonden Affligem

Een gezellige en verbonden gemeenschap heeft nood aan ruimte. In Teralfene is veel beloofd maar niets gedaan. Onze jeugd zit nog steeds in verouderde infrastructuur, het jeugdhuis gaat beter naar een omgeving waar burenhinder geen probleem is. Ook sportinfrastructuur is op sommige plaatsen aan vernieuwing toe (aan de Bellekouter). Senioren moeten kunnen gebruik maken van ‘Tiny houses’ om in vertrouwde omgeving te kunnen blijven, eventueel met hulp van de familie.

 

Vrije tijd en sport

 

Iedere inwoner heeft recht op ontspanning en ontmoeting. Affligem heeft een rijk verenigingsleven en een mooi gemeentelijk aanbod vrijetijdsactiviteiten en daar willen we volop in blijven investeren. Buurtfeesten verdienen nog meer ondersteuning en moeten gratis gebruik kunnen maken van het gemeentelijk materiaal. De gemeente zorgt er best ook mee voor dat onze traditionele kermissen en volksfeesten verder kunnen blijven bestaan, zoals nu deels al gebeurt.

Hier en daar kan het gemeentelijk aanbod vrije tijd wel wat uitgebreid worden. De cultuurdienst kan met de nieuwe zaal starten met een beperkte cultuurkalender. We hoeven niet de concurrentie aan te gaan met De Werf of De Ploter, maar dat wil toch niet zeggen dat we geen filmvoorstellingen, lezingen, theatervoorstellingen, muziekconcertjes kunnen houden, in samenwerking met waardevolle verenigingen zoals het Davidsfonds en de organisatoren van Rock Teralfene en Rock Affligem bijvoorbeeld?

N-VA wil een vrijwilligerskorps oprichten dat kan tussenkomen in geval van rampen maar ook kan ingeschakeld worden bij activiteiten van verengingen.

De bibliotheek verdient extra collectiebudget om een kwalitatieve collectie uit te bouwen, vooral gericht op de doelgroepen die zij het vaakst over de vloer krijgt (jeugd, gezinnen, fictie voor volwassenen). Het heeft weinig zin om een nieuw modern gebouw neer te planten en daar dan een verouderde collectie in te blijven uitstallen. Er kan ook nagedacht worden om de bib ook als een soort uitleendienst in te zetten voor heel wat andere materialen (games, gezelschapsspelen, specifieke huishoudtoestellen). De software om uitleningen te registreren, telaatgeld aan te rekenen, enzovoort is er toch al aanwezig.

Om tegemoet te komen aan de nood aan een gemeenschapsruimte in Teralfene wil N-VA, in plaats van masterplannen die tot niets leiden of een herbestemming van de kerk (?), in de eerste plaats het gesprek aangaan met de eigenaar van de parochiezaal om te bekijken of een samenwerking daar mogelijk zou zijn. Ook initiatieven die enkel door de gemeente gedragen worden moeten onderzocht worden. Dan kijken we naar de eigendommen in het centrum, grenzend aan de school.

 

Jeugd

 

Het is een cliché: “de jeugd, dat is onze toekomst”. Jongeren verdienen inderdaad onze volle ondersteuning. Met N-VA zal de gemeente een actieve rol blijven opnemen om jeugd de kansen en de ruimte te geven om zich te ontplooien.

Er is meer nood aan speelruimte. N-VA wil een meerjarenplanning opstellen om het aanbod speeltoestellen in de gemeente verder uit te breiden en om te komen tot een betere spreiding van speelpleintjes. De gemeente heeft indertijd een enorme kans gemist door Domein Verbruggen (op de Boekhoutberg) niet aan te kopen. N-VA had die aankoop graag zien gebeuren. Maar laat ons vooruit kijken: wij willen dat de gemeente verder, na de aankoop van het Pelinkbos en het Bremtbos, actief op zoek gaat naar één of meer bossen of terreinen om aan te kopen en als speelbos in te richten. Een bos waar scholen naartoe kunnen op educatieve uitstap, waar jeugdbewegingen een bosspel kunnen spelen, waar gezinnen met de kinderen kastanjes kunnen rapen in de herfst, waar hondenliefhebbers hun viervoeter kunnen uitlaten (mét een voorraad hondenpoepzakjes op zak natuurlijk), waar joggers in gezonde boslucht hun benen kunnen strekken. Privé-initiatieven zoals het Bellebos kunnen eventueel ook hulp krijgen waar nodig in ruil voor toegankelijkheid.

Met de jeugdverenigingen willen we rond de tafel gaan zitten om te bekijken wat de noden zijn voor renovatie of nieuwbouw van jeugdlokalen. De gemeente kan bijspringen door eindelijk werk te maken van het infrastructuurfonds voor de jeugd en/of door renteloze leningen toe te kennen. Voor jeugdhuis Avilo wil N-VA bekijken of een verhuis naar de Bellekouter tot de mogelijkheden behoort. Het zou in elk geval een oplossing zijn voor de huidige beperkingen die de locatie ‘midden de huizen’ met zich meebrengen.

Voor de jeugdverenigingen met projecten rond de lokalen moet de gemeente niet alleen het genoemde infrastructuurfonds oprichten, maar bovendien ook de vergunning faciliteren door te onderhandelen met buren en overheden om mogelijke conflicten in de kiem te smoren én procedures niet nodeloos op de lange baan te schuiven.

Affligem heeft geen secundaire scholen. Na hun lagereschooltijd zwermen jongeren dan ook uit naar de buurgemeenten. De gemeente moet inspanningen doen om ook de niet-georganiseerde jongeren betrokken te houden en inspraak te geven. Dat kan bijvoorbeeld door alle jongeren van de gemeente jaarlijks uit te nodigen op een open jeugdraad. Dat is voor jongeren het ideale forum om wensen, vragen en ideeën te lanceren. Het skatepark is zo ooit als idee gelanceerd.

Er zijn intussen niet zo heel veel fuiven meer van Affligemse verenigingen. Toch biedt fuiven in de eigen gemeente enkele troeven: de jeugd hoeft geen verre verplaatsingen te maken, er zijn veel meer fuivers die elkaar kennen (daardoor zullen er minder opstootjes zijn), er is meer sociale controle. We bekijken als gemeente best hoe we die jeugdfuiven nog beter kunnen omkaderen. Zo kan er gedacht worden aan een BOB-shuttledienst door vrijwilligers om fuivers veilig (en behoorlijk verzekerd) terug naar huis te brengen.

De gemeente moet ervoor zorgen dat er voldoende aanbod aan vakantieopvang is. Daarbij moeten alle schoolvakanties gedekt worden, Het speelplein zouden wij liever opnieuw op de Bellekoutersite laten doorgaan.

De laatste jaren heeft het gemeentebestuur werk gemaakt van een degelijk en ruim flankerend onderwijsbeleid. De gemeente organiseert de facturatie en subsidiëring van de naschoolse opvang, subsidies voor middagtoezicht, schoolvoorstellingen, sportdagen, educatieve schooluitstappen, ondersteuning door de bib,… Die waardevolle ondersteuning van de scholen moet de gemeente zeker blijven bieden, al moeten we de opleg uit algemene middelen beperkt houden. Zelf rechtstreeks financieel tussenkomen mag niet, maar de gemeente dient ook te bekijken op welke manier zij de nodige ondersteuning kan bieden aan scholen met nieuwbouw- of renovatieplannen. Er mag ook nagegaan worden of de gemeente niet kan bijspringen om busvervoer van onze scholen naar sport- en educatieve activiteiten tijdens de lesuren te faciliteren (bijvoorbeeld via een soort van groepsaankoop). Verder willen we bekijken of we voor scholieren eindelijk kunnen tussenkomen in het busabonnement.

De gemeente moet blijven investeren in veilige schoolomgevingen. De vernieuwing van dorp Hekelgem, helaas al een tijdje op de lange baan) zal de kans bieden om de schoolomgeving daar volledig herin te richten. In de Assestraat in Essene werd vorig jaar een schoolstraat ingericht. Niet iedere schoolomgeving leent zich daartoe, maar misschien is die maatregel elders ook nuttig. Alleszins mag in alle schoolomgevingen het wegdek groen geschilderd worden (samen met de wegmarkering “schoolzone”).

Ook voor jongeren die op hun eigen benen gaan staan mag het beleid meer oog hebben. Te veel jongeren uit Affligem zijn tegen hun zin moeten uitwijken naar goedkopere buurgemeenten. Het woon- en omgevingsbeleid dat wij voor ogen hebben zal aan jongeren de mogelijkheid bieden om gemakkelijker in Affligem te blijven wonen. Dat kan bijvoorbeeld door kangoeroewoningen eindelijk wél toe te laten.

Op het vlak van sport zet de gemeente best ook het bestaande werk verder, maar met aandacht en ondersteuning voor alle sporten. Wij willen dat de sportdienst de vinger aan de pols blijft houden om in te schatten of er voldoende sportinfrastructuur binnen de gemeente of in de buurgemeenten beschikbaar is. De volgende schepen van sport zit best met de voetbalclubs samen om te bekijken of er nauwer kan worden samengewerkt, bijvoorbeeld voor het delen van infrastructuur. N-VA is gewonnen voor de aanleg van een kunstgrasplein op elke voetbalsite in de gemeente (dus ook een synthetisch multi-sportveld aan de Bellekouter en eventueel in Essene). Een kunstgrasplein vergt veel minder onderhoud en kan intensiever bespeeld worden. Het is jammer dat daar blijkbaar bij een vorige subsidieronde van het Vlaams Gewest enkele jaren geleden géén werk van is gemaakt.

 

Senioren

 

Ook Affligem zal niet ontsnappen aan de vergrijzing. We worden met zijn allen steeds ouder en steeds langer gezond oud. En dat is maar goed ook. Niet iedereen heeft echter het geluk om even gezond en actief te blijven. De gemeente moet zowel de actieve senioren als de hulpbehoevenden ondersteunen.

De ondersteuning die de voorbije bestuursperiode werd geboden willen we onverkort verderzetten: een betrokken schepen van senioren, een betrokken adviesraad, een betrokken ambtenaar, voldoende budget voor activiteiten, mantelzorgpremie, mindermobielencentrale voor vervoer, bib-aan-huis, computer- en tabletlessen,…

N-VA juicht het toe dat we eindelijk een modern rusthuis hebben in de gemeente, maar betreurt het tegelijk dat de positie van gemeente/OCMW destijds niet beter werd onderhandeld. De gemeente heeft daardoor nu totaal geen vat meer op de dagprijzen. De gemeente heeft immers slechts een minderheid aan stemmen binnen de organen van de nieuwe vzw die het rusthuis beheert. In een volgende bestuursperiode zorgen we er best voor dat Affligem via een ordentelijke regeling uit die beherende vzw stapt. Daar vanuit de gemeente vertegenwoordigers naartoe sturen om uiteindelijk toch louter de privépartner de beslissingen te zien nemen, heeft weinig zin.

Het gemeentebestuur moet oog hebben voor specifieke noden die de doelgroep van de senioren méér hebben dan andere bevolkingsgroepen. Vereenzaming kan bijvoorbeeld tegengegaan worden door alleenstaande oudere senioren jaarlijks in de week rond hun verjaardag een bezoekje te brengen (eventueel door vrijwilligers). De toegankelijkheid van openbare gebouwen en voetpaden voor mindermobielen verdient ook de nodige aandacht. Meer zitbanken in de gemeente kunnen zorgen voor meer ontmoeting tussen en met senioren. We willen ervoor zorgen dat senioren met hun vragen en problemen terecht kunnen bij een gemeentelijke ombudsdienst.

De focus van het seniorenbeleid ligt voor ons op ‘samen oud worden’. Waarom niet vrijwilligers uit de eigen doelgroep inschakelen om bijvoorbeeld de boodschappen te doen voor mindermobielen? Het woon- en omgevingsbeleid dat wij willen voeren biedt aan senioren de mogelijkheid om zo lang mogelijk zelfstandig dan wel in familie- of in groepsverband te wonen. Kangoeroewoningen moeten eindelijk mogelijk worden gemaakt in onze gemeente. Ook andere vormen van samenhuizen (waarbij een aantal gemeenschappelijke voorzieningen of ruimtes worden gedeeld) willen we alle kansen geven.

Om aan de vraag naar assistentiewoningen tegemoet te komen, wil N-VA bekijken of het mogelijk is een kader te creëren voor mobiele assistentiewoningen die bij bestaande huizen tijdelijk geplaatst kunnen worden. Zo zouden oudere mensen veel langer in de vertrouwde omgeving kunnen blijven én zouden de betrokken woningen gerenoveerd kunnen worden door één van de (klein)kinderen. Ook in de tuin van de kinderen zelf is dat natuurlijk mogelijk.

We willen ook actief beroep doen op de levenswijsheid en ervaring van senioren (voor de gidsen, ruimtelijke ordening, trage wegen, heemkunde,…) om de gemeente actief te helpen met een aantal taken.

 

Sociaal beleid

 

N-VA is een warme partij. De zwakkeren in onze samenleving verdienen onze volle ondersteuning. Wij willen een iedereen-mee-beleid voeren, met focus op de strijd tegen vereenzaming. Waar inwoners elkaar kunnen helpen, is het de taak van de gemeente om hen samen te brengen.

We willen in het bijzonder ook aandacht hebben voor senioren, alleenstaanden en eenoudergezinnen: we willen het Sociaal Huis beter promoten als plaats waar zij zich kunnen informeren over de sociale tegemoetkomingen die op hen van toepassing zijn.

Vereenzaming kan tegengegaan worden door alleenstaande oudere senioren regelmatig een bezoekje te brengen (eventueel door vrijwilligers). Bijvoorbeeld jaarlijks in de week rond hun verjaardag een standaardbezoek, en als er vereenzaming vermoed wordt veel frequentere bezoekjes natuurlijk. De toegankelijkheid van openbare gebouwen en voetpaden voor mindermobielen verdienen ook de nodige aandacht. Meer zitbanken in de gemeente zorgen voor meer ontmoeting tussen inwoners.

Op de gemeentelijke webstek kan een forum komen waar inwoners elkaar kunnen treffen om hulp te zoeken of bieden bij een specifiek probleem. Bijvoorbeeld carpoolen naar een school buiten de gemeente, bijscholing voor kinderen zoeken, verloren gelopen dieren seinen,…

Wie het financieel moeilijk heeft verdient ondersteuning; die ondersteuning moet steeds gericht zijn op het creëren van nieuwe toekomstkansen en vooral het grijpen van die kansen. Maar misbruiken sporen we op en sanctioneren we.

Sociale woningen moeten verspreid in de gemeente worden voorzien, in wijken en straten die daarvoor geschikt zijn. Een goede sociale mix in een wijk biedt kansen om mensen uit hun sociaal isolement te halen. N-VA is absoluut niet gewonnen voor sociale gettowijken, hoewel het kostaspect ook een rol speelt natuurlijk.

Met de gemeente kunnen we ons ook inzetten voor het welzijn elders in de wereld. De gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking dient ter zake haar rol verder te blijven vervullen. N-VA wil de focus voor ontwikkelingssamenwerking vooral leggen op lokale projecten die rechtstreeks, zonder te veel tussenschakels, de lokale bevolking vooruit helpen en op eerlijke handel. Geld voor ontwikkelingssamenwerking zien we immers liever niet naar structuren en werkingskosten in eigen land gaan.

 

Lokale economie

 

Lokale handelaars zijn samen met onze verenigingen de motor van onze gemeente. Ze zorgen niet alleen voor werkgelegenheid in eigen dorp, de winkel of zaak om de hoek is ook vaak een ontmoetingsplek.

Grotere bedrijven (maar nog steeds op maat van Affligem) zorgen doorgaans voor méér werkgelegenheid. Ze trekken bovendien extra consumenten aan, en zo ook nieuw potentieel voor de kleinere handelszaken. Hun aanwezigheid levert dus veelal een voordeel op voor de welvaart in onze gemeente. Wij willen onze bedrijven niet wegjagen richting buurgemeenten.

De volwaardige adviesraad lokale handel verdient verdere ondersteuning. Zo krijgen de handelaren nog méér (officiële) inspraak.

Een aantal acties om inwoners aan te zetten om meer lokaal te kopen, willen we in een volgende bestuursperiode voluit verderzetten (kerstbomen, Afflibonnen,...). Maar we kunnen nog verder gaan met initiatieven die er voor zorgen dat lokale ondernemers elkaar en elkaars specialiteit beter leren kennen. Een ondernemerstreffen dat meer is dat het louter drinken van een glas maar echt zorgt voor ‘elkaar werk geven’.

Eens de nieuwe (tweede) grote parking aan de Bellekoutersite aangelegd is, willen we via de nieuwe adviesraad onderzoeken of er draagvlak is bij de lokale handelaars én bij de inwoners om daar een wekelijkse markt te organiseren (in vervanging van de huidige Boerenmarkt op vrijdagnamiddag). Verder willen we onderzoeken of er één gemeenschappelijke klantenkaart kan worden uitgewerkt die bruikbaar is bij zoveel mogelijk handelaars van Affligem.

Op toerisme willen we volop blijven inzetten. Toerisme is goed voor onze handelaars, en in het bijzonder voor de horeca (hopmenu’s, gerechten met Affligembier en –kaas, overnachtingen,…).

 

De gemeente zou meer kunnen inzetten op het faciliteren van samenaankopen, bij voorkeur via lokale handelaren. Koop lokaal moet meer zijn dan een holle slogan en geldt voor producten maar ook voor diensten. Een logo gaan ‘shoppen’ in het Midden Oosten is niet de stijl van N-VA.

 

Financieel beleid

 

De komende bestuursperiode willen wij het financieel beleid laten focussen op doordachte investeringen, met name enkel wanneer die noodzakelijk of aangewezen zijn, en op besparingen waar mogelijk. N-VA wil tegelijk de lokale belastingdruk verlagen, alleszins al door het afschaffen van de belastingen die meer kosten dan dat ze opbrengen. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat de opcentiemen op personenbelasting en op onroerende voorheffing zeker niet verhogen.

Op het vlak van investeringen willen we de focus vooral leggen op een inhaalbeweging op het vlak van weginfrastructuur, in uitvoering van een nieuw gemeentelijk globaal plan voor verkeer en mobiliteit, waarbij de staat van elke straat bepaalt welke eerst aan de beurt komt en waarbij vermeden wordt dat te vernieuwen straten eerst nog eens een asfaltlaagje krijgen.

 

Thuis in een Vlaams en gastvrij Affligem

Integratie en respect voor het Nederlands gaan hand in hand. Nieuwkomers moeten weten dat Vlaanderen ééntalig Nederlands is en de taal aanleren op termijn. Taal is de sleutel tot werk en tot sociaal contact.

Ons erfgoed moeten we koesteren, van zandschilderijen over hop tot de abdij: ze verdienen onze aandacht.

N-VA is geen voorstander van gemeentefusies maar zet in op intensievere samenwerking.

 

Een Vlaamse gemeente die inzet op haar cultuur en gechiedenis

 

Met N-VA willen we het Vlaams karakter van Affligem blijven benadrukken, zeker omdat de verstedelijking zich blijft doorzetten. Het gebruik van het Nederlands in het openbaar is de norm en moet de norm blijven.

In het straatbeeld is het zaak waakzaam te blijven en waar nodig vanuit de gemeente eigenaars, handelaars en immokantoren er op te wijzen dat Franstalige borden niet horen in Affligem.

Ons historisch en cultureel erfgoed spelen we best slim uit. Het zandtapijtenmuseum in het Oud Gemeentehuis is een goed idee dat verdere steun verdient. Ook op evenementen zoals de hopdag en gegidste wandelingen moeten we zeker blijven inzetten.

N-VA is trouwens altijd voortrekker geweest voor wat betreft het behoud van onze hopcultuur.

N-VA wil ook de kar trekken om een masterplan uit te tekenen voor de herinrichting van de abdijomgeving. Dat doen we in samenwerking met de Stad Aalst, de abdijgemeenschap en het projectpartnerschap “landschap van Erembald tot Kravaalbos”. Er komt een gebiedsvisie voor het abdijlandschap, een masterplan voor de abdijsite en een inrichtingsplan voor de Abdijstraat. Onder leiding van de Vlaamse Bouwmeester werd vorig jaar een studieopdracht uitgeschreven waaruit intussen een ontwerpbureau werd geselecteerd voor de opmaak van de definitieve plannen. Ook brouwerij Alken-Maes heeft lang geleden haar medewerking toegezegd aan dit project. De laatste jaren is de vaart echter uit het project gegaan. Die moet er terug inkomen.

In het kader van het herstel van de historische waarden van de abdij zouden we een volwaardige toeristische dienst willen uitbouwen aan de abdij Affligem. Een hopmuseum en de huisvesting van de hop-coöperatieve horen daar ook bij. Door volop ons historisch en cultureel erfgoed uit te spelen kunnen we immers het toerisme in onze gemeente verder uitbouwen en versterken. Veel toeristische bezoekjes aan onze gemeente zijn vanzelfsprekend ook goed voor onze lokale economie.

Wegens hun verwevenheid moeten de bevoegdheden “Vlaams beleid” en “Integratie” vanaf een volgende bestuursperiode worden samengevoegd.

 

Onthaalbeleid

 

Nieuwe inwoners zijn vandaag de dag nog steeds wat te veel aangewezen om zelf hun weg te zoeken in onze gemeente. Door vrijwilligers in te schakelen, meters en peters, willen we nieuwe inwoners – nieuwkomers maar ook landgenoten die inwijken – op een aangename, vriendschappelijke manier wegwijs maken in Affligem. Met een onthaalwandeling of een rondrit kunnen we nieuwe inwoners kennis laten maken met de mooiste plekjes van onze gemeente, én de lokale handelaars. Naast een onthaalmap met informatie over de gemeentelijke dienstverlening én de verenigingen zouden we onze nieuwe inwoners ook een geschenkmand met wat lokale producten en kortingsbonnen bij lokale handelaars kunnen aanbieden.

Nieuwe inwoners moeten indien nodig ook informatie krijgen over het taalgebruik in Affligem. Nog te vaak wanen anderstaligen zich voldoende gewapend als ze Frans kennen, terwijl Nederlands uiteraard de enige officiële voertaal is in Affligem.

 

Integratie van anderstaligen

 

N-VA beschouwt integratie als een verhaal van rechten en plichten. Gebruik van het Nederlands in het openbaar is daarbij essentieel. Bij integratietrajecten mag nog méér dan vandaag de dag de nadruk worden gelegd op onze Vlaamse waarden en normen en op de wetten en regels die hier bij ons gelden. Een actieve inburgering van nieuwkomers is essentieel voor een geslaagde integratie. Taallessen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Voor N-VA mogen die ook verplicht worden.

Het aanleren van de Nederlandse taal willen we met een individuele aanpak nóg beter opvolgen. De gemeentediensten vervullen daarbij een loketfunctie. Inwoners die het Nederlands onvoldoende beheersen worden door de gemeentediensten best steeds doorverwezen naar de integratieambtenaar. Via het inzetten van vrijwilligers, meters en peters, willen we aansluitend werk maken van actieve inburgering. Meters en peters zorgen er mee voor dat nieuwkomers in contact komen met het plaatselijk sociaal weefsel (verenigingen, evenementen) én de Nederlandse taal in de praktijk leren te gebruiken. De gemeente kan er ook voor zorgen dat onze eigen inwoners en zelfstandigen ook méér een rol opnemen in dit verhaal, namelijk door consequent het Nederlands te gebruiken op een voor nieuwkomers toegankelijke manier (traag spreken, gesprek ondersteunen met gebaren). Ook acties mbt taalgebruik door zelfstandigen kunnen een positief hulpmiddel zijn.

De huiswerkbegeleiding door vrijwilligers bij anderstalige kinderen is een goede ondersteuning om deze kinderen vlotter te helpen integreren en willen we dus zeker behouden. Ook het Taalplein tijdens de zomervakantie, dat afgelopen zomer niet is kunnen doorgaan, willen we zeker voortzetten in de toekomst. Dat Taalplein helpt anderstalige kinderen om gedurende die twee maand schoolonderbreking verder voldoende actief het Nederlands te gebruiken.

 

Tot slot: géén gemeentefusie

 

Hier en daar horen we in de gemeente een pleidooi voor een fusie met de gemeenten. We zijn geen voorstander van schaalvergroting omdat die, naast enkele voordelen, ook het laagste politieke niveau verder weg laat drijven van de inwoners/burgers.

Affligem moet voor N-VA zo lang mogelijk een zelfstandige gemeente blijven. Maar nauwere samenwerking met de buurgemeenten kan gerust. Bijvoorbeeld door gespecialiseerd personeel te delen (milieuambtenaren, ICT-personeel, juristen,…). Dat bespaart kosten en verbetert de dienstverlening.

Mocht Affligem in de toekomst tóch verplicht worden om een fusie aan te gaan, dan wil N-VA daarbij maximale inspraak voor onze inwoners. Zo’n ingrijpende beslissing mag niet alleen door een handvol politiekers worden genomen. Niet op basis van hun emotie of persoonlijke voorkeur en al zeker niet uit electoraal belang. Alle opties en cijfers moeten rustig naast elkaar worden gelegd. Ook de optie om iedere deelgemeente haar eigen weg te laten gaan als de inwoners dat verkiezen.