Gemeentebestuur investeert 35.000 euro in zoutsilo

Op 17 november 2016

Affligem investeerde 35.000 euro in de aankoop van een zoutsilo om de wintervoorraad zout in te stockeren. De silo is vijftien meter hoog en heeft een inwendige diameter van 2,80 meter. De silo staat op de terreinen van de Technische Dienst aan de Bellekouter. “We kunnen in de silo zestig ton zout stockeren, goed voor twee opleggers”, zegt schepen van Openbare Werken Guy Uyttersprot (N-VA). “De zoutstrooier wordt gevuld door onder de silo te rijden, wat zowel tijdswinst als extra ruimte creëert voor onze Technische Dienst. Steeds meer gemeenten schakelen externe firma's in voor het ruimen van sneeuw en het strooien van zout, maar Affligem kiest bewust voor een eigen Winterdienst. Die heeft een containerwagen en een tractor om onze 75 kilometer gemeentelijke wegen te bestrooien.” “Voor één ronde is er ongeveer tien ton zout nodig en tweeduizend liter pekel. Momenteel hebben we nog ongeveer veertig ton strooizout in stock. We zijn dus zeker voorbereid op de eerste winterprik”, zegt schepen Uyttersprot. (rds)