Walter De Donder blijft burgemeester samen met N-VA

Op 15 oktober 2012

De Lijst Burgemeester, een kartel van CD&V, SP.A, Groen-APA en onafhankelijken, werd met tien zetels de duidelijke winnaar in Affligem. LijsttrekkerWalter De Donderhaalt met 2.188 voorkeurstemmen zelfs een absoluut record en doet beter dan Leo Guns ooit deed. De teruggekeerdeLeo De Ryckhaalt als lijstduwer de tweede meeste stemmen en wordt mogelijk schepen, een functie die hij, als een van de populairste Affligemse politici ooit nooit bekleedde. Open VLD is met zes zetels de grote verliezer van de verkiezingen. Opmerkelijk is ook dat Tim Herzeel vanop de derde plaats meer stemmen haalt dan lijsttrekker Johan Guns. Ook vader Leo Guns en oud-raadslidLouis Warin, die aankondigden niet te zullen zetelen, zijn verkozen. Dat betekent wellicht dat zeker Kristine Neven en wellicht ook Jill Rollier toch in de gemeenteraad komen.

Affligem.nu, de andere Vlaamse lijst met nogal wat oud-VU'ers, flirtte lang met drie zetels, maar viel op het einde terug op twee. Met drie zetels was Affligem.nu waarschijnlijk de geprefereerde partner geweest zijn voor de Lijst Burgemeester, maar met twee zetels zou die meerderheid slechts 12 op 23 bedragen, een risico dat de CD&V niet wilde lopen. Het kwam gisteravond snel tot een akkoord tussen CD&V en N-VA, waarbij CD&V de burgemeester, twee schepenen en de OCMW-voorzitter (tevens schepen) mag leveren en N-VA drie schepenen krijgt. Bij N-VA worden dat de verkozenen met het meeste aantal stemmen: Guy Uyttersprot, Belinda Everaert en Bert De Roeck.