Affligem investeert in veiligheidscamera's

Op 5 december 2013

Burgemeester De Donder (LB) en het schepencollege stelden de meerjarenplanning 2014-2019 voor aan de pers. Daaruit blijkt dat door mix van besparingen en de actualisering van retributies 7 miljoen euro kan worden vrijgemaakt voor broodnodige investeringen, waaronder veiligheidsmaatregelen binnen de gemeente. 'Affligemen buurtgemeenten worden geplaagd door een golf aan woninginbraken en andere criminaliteit', legt schepen van Financiën Bert De Roeck (N-VA) uit. Zo krijgen de jongste maanden niet alleen de huizen wekelijks bezoek van inbrekers maar ook winkels en voetbalkantines binnen de TARL-politiezone. Bovendien krijgt de politie wekelijks klachten binnen over mensen die via petities geld aftroggelen van oudere slachtoffers.

'Die stijgende criminaliteit willen we bestrijden door onder andere 100.000 euro te investeren in ANPR-camera's (autonummerplaatherkenning) die we zo dicht mogelijk tegen het op- en afritten complex van de E40 plaatsen, wat vaak de vluchtroute is voor vele rondtrekkende inbrekers.'

Het gemeentebestuur selecteerde de Bellestraat, richting Essene en richting Teralfene/Hekelgem als locatie voor de camera's. 'Wanneer ze worden geplaatst, hangt af van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat zorgt voor de openbare aanbesteding en de opvolging.' Na een evaluatie wordt beslist of het systeem al dan niet uitgebreid wordt naar de Brusselbaan en de Ternatsestraat.

Besparingen

Andere investeringen die het bestuur doorvoert zijn het onderhouden en aanleggen van rioleringen en straten (2,6 miljoen), herstellen van voetpaden (1,2 miljoen) en de aanleg van een skatepark. Daarnaast wordt ook 550.000 euro voorzien voor het onderhoud van patrimonium en energiebesparende maatregelen. 'Daarnaast gaat ook 90.000 euro naar een nieuw containerpark, dat wordt aangelegd door ILvA zelf', legt schepen De Roeck uit.

Affligem moet ook ongeveer 1 miljoen structureel besparen of nieuwe inkomsten vinden. 'Terwijl er in Halle en Lennik zwaar gesnoeid wordt in de dienstverlening, slagen wij erin niemand te moeten ontslaan. Bovendien wordt er geen belastingverhoging doorgevoerd.'

De gemeente kan besparen op enerzijds de overdracht van de afvalophaling en uitbating van containerpark naar ILvA. 'Affligem draagt een zevental personeelsleden over aan ILvA, waardoor de personeelsbezetting daalt met 10 procent.'

Anderzijds wordt ook het rustoord Van Lierde overgedragen aan een organisatie buiten de gemeente , maar dat is voorzien voor 2016', besluit schepen De Roeck. De meerjarenplanning wordt voorgesteld op de gemeenteraad van 17 december.